
Je li edukacija udruge LORI za školske djelatnike ideološki „pohod“ na obrazovni sustav?
U tekstu provjeravamo tvrdnju da udruga LORI kreće u pohod na odgojno obrazovni sustav.
Autor: Ines Jemrić Ostojić, Veleučilište s pravom javnosti Baltazar Zaprešić, 7. travnja 2025.
Dana 20. ožujka 2025. godine, na portalu Narod.hr objavljen je članak pod naslovom „LGBT vikend edukacija za školske djelatnike u organizaciji lezbijske udruge LORI“[1], autorice Helene Mostarkić Gobbo.

U članku se koristi senzacionalistički i ideološki pristran ton kojim se edukacija Lezbijske organizacije Rijeka – LORI prikazuje kao prijeporna, iako je riječ o standardnoj obrazovnoj aktivnosti usmjerenoj na promicanje ljudskih prava i prevenciju diskriminacije.
Edukacija kao ideološki „pohod“ na škole?
U članku se navodi da udruga LORI „ponovno kreće u pohod na odgojno-obrazovni sustav“, čime se insinuira agresivno i nametljivo djelovanje. Riječ je o netočnoj i manipulativnoj tvrdnji. Edukacije koje se bave prevencijom diskriminacije, uključujući onu na temelju seksualne orijentacije i rodnog identiteta, dio su redovnih izvaninstitucionalnih aktivnosti odgoja i obrazovanja koje u školama provode brojne organizacije civilnog društva koje ispunjavaju formalne uvjete natječaja Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih[2] te su u pravilu dobrovoljne i otvorene za školske djelatnike koji ih žele pohađati.
LGBTIQ+ mladi su visoko rizična skupina za nasilje i društvenu isključenost
Brojna istraživanja pokazuju da su LGBTIQ+ učenici izloženi višestrukim oblicima diskriminacije i nasilja u školama. Prema europskim podacima, 54 % mladih LGBTIQ+ osoba doživjelo je neki oblik nasilja u školi, dok ih je 83 % svjedočilo homofobnim ili transfobnim komentarima[3]. Uz to, gotovo polovica učenika navodi da se nemaju kome obratiti u školi kada se suoče s diskriminacijom[4] [5], a 40 % ih izvještava da tijekom svog obrazovanja nikada nisu imali nastavu koja bi omogućila razumijevanje LGBTIQ+ tema[6]. Izvještaji učitelja također ukazuju na manjak kompetencija i institucionalne podrške u radu s LGBTIQ+ učenicima[7]. Hrvatska je zemlja EU s najvećim postotkom učenika (51%) koji skrivaju svoju LGBTIQ orijentaciju[8].
Institucionalni okvir edukacija u RH
U Republici Hrvatskoj, suradnja Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih s organizacijama civilnog društva u području odgoja i obrazovanja regulirana je procedurama prijave, vrednovanja i odabira projekata putem javnog natječaja[9]. Projekti poput ovog udruge LORI prolaze višestruke provjere – od ispunjavanja formalnih uvjeta do stručne evaluacije – prije no što budu sufinancirani i preporučeni školama.
Edukacija udruge LORI ima za cilj razvijanje kompetencija djelatnika škola u prepoznavanju i sprječavanju nasilja prema LGBTIQ+ učenicima, u skladu s važećim domaćim zakonima, nacionalnim strategijama i međunarodnim standardima zaštite ljudskih prava. Program suzbijanja homofobije i transfobije u obrazovanju koji provodi LORI, uvršten je u službeni popis preventivnih programa[10] Ministarstva kao dio Akcijskog plana za prevenciju nasilja u školama 2020.–2024.[11] Spomenuti plan eksplicitno nalaže razvoj i provedbu edukacija usmjerenih na prevenciju nasilja temeljenog na spolu, rodu i seksualnosti.
Zaključak
Članak objavljen na portalu Narod.hr koristi sugestivan jezik i selektivno iznosi informacije s ciljem izazivanja negativne percepcije javnosti prema edukacijama koje promiču ljudska prava i inkluzivno obrazovanje. Tvrdnje o ideološkom „pohodu“ neutemeljene su i zanemaruju zakonski i društveni kontekst u kojem se navedena edukacija provodi. Edukacije poput ove koju organizira LORI su dobrovoljne, stručno verificirane i usklađene s nacionalnim i međunarodnim dokumentima o pravima djece i mladih. Tvdnje koje iznosi Narod.hr su netočne.
[1] https://narod.hr/hrvatska/lgbt-vikend-edukacija-za-skolske-djelatnike-u-organizaciji-lezbijske-udruge-lori
[2] https://mzom.gov.hr/istaknute-teme/udruge/1026
[3] Global Education Monitoring Report Team, & International Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, Queer & Intersex Youth and Student Organisation. (2021). Don’t look away: No place for exclusion of LGBTI students
(Policy Paper No. 45). UNESCO GEMR & IGLYO.
[4] Hayes, B., & Buckingham, E. (2024). Understanding school staff responses to LGBTQ+ discrimination in UK secondary schools. International Journal of LGBTQ+ Youth Studies, 1–29
[5] Bradlow, J., Bartram, F., Guasp, A., & Jadva, V. (2017). School Report (2017). Stonewall.
[6] Guasp, A., Ellison, G., & Satara, T. (2014). The Teacher’s Report 2014: Homophobic Bullying
in Britain’s Schools. Stonewall.
[7] Goodrich, K. M., & Luke, M. (2016). Navigating the complexities at an LGBTQQI-identified
charter school: An ethnography of c/overt narratives. The Journal of Educational Research,
109(2), 137–147. https://doi.org/10.1080/00220671.2014.927342
[8] https://fra.europa.eu/en/publication/2020/eu-lgbti-survey-results
[9] https://mzom.gov.hr/istaknute-teme/udruge/1026
[10] https://mzom.gov.hr/vijesti/prikaz-preventivnih-projekata-programa-vezanih-uz-prevenciju-nasilja/3464
[11] https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2020_02_15_305.html
Slika: Unsplash
Izvor: odrzivaistina.hr
Projekt “Održiva istina” usmjeren je na smanjenje dezinformacija, misinformacija i malinformacija u javnom prostoru, a koje se odnose na područje održivog razvoja. Ključni naglasci projekta su jačanje informacijske pouzdanosti, sigurnost pri konzumiranju medijskih sadržaja, unapređenje kvalitete novinarstva te razvoj medijske pismenosti.
Financira Europska unija – NextGererationEU. Izneseni stavovi i mišljenja samo su autorova i ne odražavaju nužno službena stajališta Europske unije ili Europske komisije, kao ni stajališta Agencije za elektroničke medije. Europska unija i Europska komisija ni Agencija za elektroničke medije ne mogu se smatrati odgovornima za njih.