Uloga javnog prijevoza u postizanju klimatske neutralnosti tema dvodnevnog događanja u Šibeniku

04.04.2025 | Istaknuto, ODRAZ-ove vijesti

U Šibeniku je 27. i 28. ožujka 2025. organizirano dvodnevno događanje „Uloga javnog prijevoza u postizanju klimatske neutralnosti“. Događanje je obuhvaćalo radionicu, okrugli stol, studijski posjet i pop-up aktivnost, a okupilo je 40-ak sudionika, predstavnika ministarstava, gradova, prijevoznika, znanstvenike i stručnjake. Događanje je organizirao ODRAZ u suradnji s Gradom Šibenikom i Veleučilištem u Šibeniku. Uz razmjenu znanja i praktičnih rješenja za razvoj održivog javnog prijevoza, sudionici su definirali izazove, ali i konkretne mjere koje mogu doprinijeti modernizaciji i povećanju korištenja javnog prijevoza u obalnim gradovima.

Javni gradski prijevoz predstavlja ključni element održivog razvoja urbanih sredina, posebno u kontekstu klimatskih promjena i ostalih urbanih izazova. U današnjem svijetu, učinkovit i pristupačan javni prijevoz postaje neophodan za postizanje klimatske neutralnosti i poboljšanje kvalitete života građana posebno u slučaju kada su integrirani različiti oblici prijevoza pri čemu se stvara povezana mreža i javni prijevoz je dostupan svima.

istraživanje o budućnosti urbane mobilnosti

Radionica

Prvi dan događanja u Šibeniku okupio je 40-ak sudionika na radionici posvećenoj zajedničkom promišljanju o budućnosti javnog prijevoza u kontekstu klimatske neutralnosti. Cilj radionice bio je istražiti mogućnosti razvoja učinkovitog, održivog i inkluzivnog sustava javnog prijevoza.

Uvodne prezentacije obuhvatile su:

  • Predstavljanje projekta CLIMove i nadolazećih aktivnosti koje je održala Magdalena Makar iz ODRAZ-a. Naglasak u projektu je na unaprjeđenju kapaciteta za izradu i provedbu mjera i strategija održive mobilnosti gradova i općina u Hrvatskoj, Češkoj, Slovačkoj i Bosni i Hercegovini te posvećenost poticanju zelene tranzicije prema klimatski neutralnoj mobilnosti. Uz radionice, ove godine organizirat će se još ljetna škola, webinari i konferencija.

U tijeku je anketa za identificiranje ključnih izazova i mogućnosti za postizanje klimatski neutralnog i održivog prijevoza na temelju čega će se izraditi trening program „Akademije za klimatski neutralne gradove“. 

  • Prijedlog mjera za javni prijevoz predviđene Socijalnim planom za klimatsku politiku predstavila je Ana Juras iz Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije. Predstavljen je i novi sustav trgovanja emisija (ETS 2) kako bi se potaknulo smanjenje emisija u sektorima zgradarstva, cestovnog prometa i dodatnih sektora. U SCP-u su prioritet zelena ulaganja jer smanjuju potrošnju energije te buduće troškove stanovanja i prijevoza. Naposljetku su sudionici upoznati s mjerama kojima će se nastojati poboljšati pristupačnost javnog prijevoza u prigradskim, ruralnim i udaljenim područjima.
  • Primjer planiranja javnog prijevoza u sklopu projekta OPTI-UP gdje je izrađena komparativna analiza sustava javnog prijevoza u 6 gradova predstavio je Mateo Uravić iz Ernst&Younga. Zaključeno je, između ostaloga, da nema adekvatne suradnje prostornog i prometnog planiranja, samo jedan grad koristi planiranje temeljeno na podatcima, ne postoji jednoobrazno tumačenje operativnih i financijskih parametara, a gradovi i operateri se često suočavaju s nedostatkom resursa ili kapaciteta za sustav planiranja javnog prijevoza.

Sudionici su zatim sudjelovali u interaktivnoj radionici, gdje su kroz simulaciju uloga različitih korisnika i pružatelja usluga analizirali kompleksnost sustava, definirali viziju razvoja te predložili mjere i rješenja za njegovu modernizaciju.

Radionica ukazuje na potrebu cjelovitog, participativnog pristupa – uključivanje građana, bolje planiranje i međusektorsku suradnju, uz konkretne infrastrukturne i organizacijske pomake.

Posebnu vrijednost radionici dalo je iskustvo gradova sudionika, koji su razmijenili primjere dobre prakse i učili jedni od drugih.  

  1. Problemi i izazovi:
  • Organizacija usluge: Česti su problemi s kašnjenjima, rijetkim polascima, posebno vikendom i izvan sezone, neprilagođenošću voznog reda potrebama korisnika te nedostatkom vozača. Sustav je često orijentiran na prijevoz školaraca.
  • Infrastruktura: Loša povezanost, neuređena stajališta, nedostatak niskopodnih autobusa, neadekvatna parkirališta i stanice te prometne gužve značajno narušavaju kvalitetu usluge. Nedostaju i biciklističke staze te sustavi javnih bicikala koji bi nadopunili uslugu javnog prijevoza.
  • Korisničke potrebe i iskustva: Učestalije i pouzdanije linije su najčešće isticane. Umirovljenici trebaju veću dostupnost i po mogućnosti besplatan prijevoz. Radno aktivni korisnici moraju se moći osloniti na točnost i učestalost javnog prijevoza, a osobe s invaliditetom često ne mogu sudjelovati u javnom prijevozu zbog problema s pristupačnosti. Manjak resursa, loša koordinacija i nerealna očekivanja korisnika iskustva s razine pružatelja usluge.
  1. Vizije i rješenja:
  • Teži se redovitijem, sigurnijem i pristupačnijem prijevozu uz razvoj integriranih aplikacija za sve vrste prijevoza i razvoj suradnje i podrške na regionalnoj i nacionalnoj razini.
  • Češći polasci, nova i čista flota, , real-time informacije i sustav koji odgovara stvarnim potrebama (npr. posebne linije za osobe s invaliditetom), P&R sustavi, mjerenje učinaka mjera za javni prijevoz.

Studijski posjet

Studijski posjet primjeru “renesanse javnog prijevoza” u Šibeniku dodatno je obogatio raspravu i ukazao na konkretne uspješne mjere koje se mogu primijeniti u drugim gradovima.

Petar Mišura iz Zavoda za prostorno uređenje Šibensko-kninske županije upoznao nas je s integracijom mobilnosti na području Šibenika, a Ivan Kundid iz Gradskog parkinga upoznao nas je sa samim sustavom javnog prijevoza u Šibeniku te njegovom transformacijom.

 

Okrugli stol “Budućnost javnog prijevoza u obalnim gradovima” 

Drugog dana, na Veleučilištu u Šibeniku, održan je okrugli stol o budućnosti javnog prijevoza u obalnim gradovima. Organizatori su bili Odjel prometnih studija Veleučilišta u Šibeniku, Fakultet prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu i udruga ODRAZ. Diskusiju je vodio izv. prof. dr. sc. Marko Slavulj, a sudjelovali su predstavnici gradova Šibenika, Rijeke, Pule, Dubrovnika, Zadra, Splita i Zagreba.

Glavne teme rasprave bile su:

  • Izazovi s kojima se suočavaju gradski prijevozni sustavi: prometne gužve, sezonalnost, financijska održivost i prilagodba klimatskim ciljevima.
  • Mogućnosti za unapređenje održivog, učinkovitog i modernog prijevoza s naglaskom na integraciju inovativnih tehnologija, bolju povezanost i smanjenje emisija stakleničkih plinova.

Pop-up aktivnost projekta SPINE

U pop-up aktivnosti projekta SPINE, građani su imali priliku izraziti svoja mišljenja o javnom prijevozu u Šibeniku. Pozitivni komentari putnika ukazuju na visok stupanj zadovoljstva prijevozom, što se očekuje da će pridonijeti daljnjem povećanju broja korisnika. Predstavljeni su novi alati i usluge, poput aplikacije SI@ALL za planiranje putovanja, interaktivnog kioska u Šibenskoj luci i električnih punionica za bicikle, koji će dodatno unaprijediti sustav javnog prijevoza.

Ovakav oblik suradnje s građanima planira se nastaviti u Europskom tjednu mobilnosti u rujnu.

Dvodnevno događanje u Šibeniku donijelo je vrijedne uvide, razmjenu znanja i praktičnih rješenja za razvoj održivog javnog prijevoza. Sudionici su definirali izazove, ali i konkretne mjere koje mogu doprinijeti modernizaciji i povećanju korištenja javnog prijevoza u gradovima.

 

Ovo dvodnevno događanje organizirano je u sklopu projekta CLIMOVE koji financira Europska klimatska inicijativa (EUKI) pri Njemačkom saveznom ministarstvu gospodarstva i klimatskih promjena.

 

Pop-up aktivnost organizirana je kao dio projekta SPINE financiranog u sklopu programa za istraživanje i inovacije Horizon Europe pod Ugovorom br. 101096664.

Pin It on Pinterest

Share This