
Provedena radionica o transformaciji urbane mobilnosti u Splitu
U Splitu je 13. i 14. svibnja 2025. organizirano dvodnevno događanje s temom transformacije urbane mobilnosti. Događanje je obuhvaćalo dvije radionice i tribinu s građanima, a okupili su se predstavnici Grada Splita, gradskih kotareva te zainteresirani građani i učenici srednjih škola iz Splita. Događanje je organizirao Grad Split u suradnji s ODRAZ-om, a radionice su dio aktivnosti u sklopu projekta ELABORATOR.
Sudionici su istaknuli ključne izazove urbane mobilnosti, kao što su prometne gužve, neadekvatna infrastruktura te nedostatna pokrivenost i frekvencija javnog prijevoza, te je ponudilo praktična i primjenjiva rješenja s posebnim naglaskom na održivosti i uključivosti svih skupina građana. Kontinuirana komunikacija između lokalnih vlasti, stručnjaka i građana ključna je kako bi se

osiguralo uspješno provođenje strategija usmjerenih na klimatsku neutralnost i bolju kvalitetu života u gradu.
Radionica
Prvog dana događanja u Splitu održana je radionica s dionicima projekta ELABORATOR posvećena identificiranju ključnih problema u mobilnosti u Splitu kroz rad u grupama rad i vizualne metode mapiranja.
ODRAZ-ovci Goran Lampelj i Magdalena Makar zajedno s Vedranom Franić iz Grada Splita održali su uvodnu prezentaciju Mapiranje izazova i rješenja u urbanoj mobilnosti Splita. Fokus je bio na strateškom planiranju urbane mobilnosti te je bilo riječi o Planovima održive urbane mobilnosti te primjerima dobre prakse iz Ljubljane i Barcelone.
Sudionici radionice definirali su ključne probleme u prometnom sustavu Grada Splita, odredili koji su prioriteti za bolje funkcioniranje sustava te su ponudili i potencijalna kratkoročna i dugoročna rješenja.
Ključni izazovi urbane mobilnosti u Splitu uključuju prometne gužve, nepropisno parkiranje, neadekvatnu i nedovršenu infrastrukturu za pješačenje i bicikliranje te nedovoljnu učinkovitost javnog prijevoza. Predložena rješenja obuhvaćaju prilagodbu prometne signalizacije, razvoj parkirališne infrastrukture, unaprjeđenje biciklističkih staza i pješačkih prijelaza te modernizaciju i povećanje dostupnosti javnog prijevoza.
Sudionici se slažu da je prilikom izvođenja rješenja bitno uzeti u obzir socijalne, ekološke i tehničke aspekte plana: sigurnost i pristupačnost, utjecaj na lokalnu zajednicu i okoliš, uključivost i održivost te tehničku izvedivost, mogućnost digitalizacije i integracije s drugim oblicima mobilnosti.
Nakon radionice, održana je tribina za širu javnost koju je moderirao Goran Lampelj iz ODRAZ-a. Sudionici tribine podijelili su svoja iskustva s prometom u Splitu te i sami predložili moguće mjere za usmjeravanje urbane mobilnosti prema sigurnijim i održivijim rješenjima za sve skupine građana. Iskazana je potreba za boljom komunikacijom gradskih kotareva s građanima o projektima i načinima uključivanja te mogućnostima organiziranja manjih komunalnih akcija i participativnog budgetiranja.
Drugog dana boravka u Splitu održana je radionica Pametna i Održiva Mobilnost – Budućnost Prometa u Splitu s učenicima nekoliko srednjih škola iz Splita. Cilj radionice je bio upoznati učenike s projektom ELABORATOR i omogućiti im da aktivno sudjeluju u su-kreiranju rješenja za poboljšanje mobilnosti u Splitu.
Učenici su identificirali probleme i predložili moguća rješenja koja se slažu s prijedlozima s prijašnje radionice. Ipak, uz glavne probleme gužve, manjka parkinga i nepropisnog parkiranja te manjka javnog prijevoza, učenici su ukazali i na nedostatak zelenih površina i pješačkih zona u Splitu. U njihovim rješenjima ističu se prijedlozi davanja prednosti javnom gradskom prijevozu i otvaranje prostora za pješake i bicikliste kako bi se smanjila potreba za automobilima.
Projekt ELABORATOR koristi holistički pristup za planiranje, dizajn i implementaciju pilot inovacija i intervencija koje pridonose sigurnoj, inkluzivnoj i održivoj urbanoj mobilnosti. Cilj projekta je osigurati metodologiju, praktične alate, preporuke i smjernice za podršku urbanim planerima u dizajniranju inovativnih intervencija koje se mogu primijeniti u složenim urbanim sredinama radi postizanja klimatske neutralnosti.