Inovativna transformacija gradskih ulica tema ovogodišnje ljetne škole u Lovranu i Rijeci
REAL RIS ljetna škola „Inovativna transformacija gradskih ulica“ održana je u Lovranu i Rijeci 21. – 25. srpnja 2025. Sudjelovalo je ukupno 25 studenata iz Hrvatske, Srbije i Bosne i Hercegovine. Uz podršku mentora, u interdisciplinarnim timovima kreirana su rješenja za pet stvarnih prometno-prostornih izazova Grada Rijeke. Ljetnu školu organizirali su ODRAZ i REGEA u sklopu projekata REAL RIS i CLIMove.
Naglasak škole bio je na povezivanju inovacija i novih tehnologija, društvenih potreba i suvremenih pristupa urbanom razvoju. Pet timova REAL RIS ljetne škole radilo je na inovativnim, kreativnim i održivim rješenjima za unapređenje sustava mobilnosti, urbanih prostora, jačanje klimatske otpornosti i razvoj modernog obalnog prometa. Škola je dio integriranog programa koji povezuje sve strane „trokuta znanja“, omogućuje razmjenu iskustava i zajedničko stvaranje rješenja.
Pet dana razmjene znanja, suradnje i zajedničkog stvaranja
Tijekom pet intenzivnih dana, sudionici su sudjelovali
- interaktivnim radionicama
- predavanjima
- timskom radu
- studijskom posjetu.
Neslužbeni početak škole bio je još u nedjelju kada su počasni mentori – prošlogodišnji polaznici i kreatori najboljeg rješenja na prošlogodišnjoj ljetnoj školi – pripremili kviz za ovogodišnje polaznike gdje je najbolji tim „Pobjednici“ pobijedio.
Upoznavanje i vizija ulice do 2035. godine
Službeni početak obilježen je uvodnim upoznavanjem i predstavljanjem timova, mentora i samog programa rada.
Participacija i prostor kao javno dobro, čvorišta mikromobilnosti, te vizija Rijeke 2030. bile su neke od tema koje sudionicima približavaju odabrane izazove.
Nastavili smo s vizijom grada budućnosti i zamišljanjem idealne ulice do 2035. godine gdje su polaznici istaknuli svoj kreativni pristup, skicirali rješenja, radili umne mape i različite grafičke prikaze. Cilj je bio bolje razumjeti specifične izazove obalnih gradova te rješavanju odabranih izazova pristupiti stvaranjem vizije tog prostora za 10 godina.
Do drugog dana sudionici su već imali spreman plan rada i podjelu zaduženja unutar tima. Dan je počeo radionicom o design thinkingu kao jednoj od metoda rješavanja izazova na kojima rade polaznici.
Fokus radionice bio je na razumijevanju potreba krajnjih korisnika uz mapiranje dionika, izrade empatijskih mapa i korisničkih persona. Sudionici su definirali ključne probleme i preoblikovali ih u kreativna “Kako možemo…” pitanja.
Studijski posjet
Uz pratnju predstavnica Grada Rijeke Ede Rumore i Tajane Jukić Neznanović obišli smo ključne lokacije i raspravljali o planovima, studijama i stanju urbane mobilnosti u Rijeci.
Krenuvši od Jadranskog trga, obišli smo ulicu Dolac, Korzo, Trg riječke rezolucije, Klobučarićev trg, Fiumrau, Deltu i luku – sve lokacije koje su polaznici tijekom ljetne škole proanalizirali i uvrstili u rješenja.
Poneki su hrabro iznajmili Ričikletu i iskusili kako je to biti biciklist u Rijeci, a poneki su više od 2 sata proveli intervjuirajući prolaznike i promatrajući ponašanje korisnika ulice Dolac.
Povratak brodom do Lovrana najviše je doprinio timu koji se bavio pomorskim prijevozom kao alternativom automobilu.
Timski rad i usavršavanje ideja
Treći dan ljetne škole počeo je radionicom o korištenju umjetne inteligencije. Osmišljena je kako bi budućim planerima pružila razumijevanje mogućnosti koje AI donosi u suvremeno planiranje i odlučivanje te kako umjetna inteligencija može unaprijediti analizu, predviđanje i upravljanje složenim sustavima. Ostatak dana proveli smo posvećeni timskom radu. Mentori su poslušali zaključke dosadašnjeg rada svake grupe i savjetovali timove kako oblikovati i unaprijediti svoja rješenja.
Četvrtak je počeo komunikacijskim i prezentacijskim vještinama, savjetima kako suvislo i sistematično izložiti svoje ideje, rješenja i cjelokupni rad. Svaka grupa je potom u 3 minute prezentirala svoja ključna rješenja.
Tim 1 osmislio je koncept “Ulica za ljude, ne za brzinu”, s naglaskom na stvaranje pješačke zone Dolac prilagođene mladima i učenicima.
Tim 2 predstavio je rješenje “UspoRI, OdmorRI” s modularnim parkletima u ulici Dolac, koristeći načela kružnog gospodarstva i participativnog dizajna.
Tim 3 fokusirao se na čvorišta mikromobilnosti kao točke zelene tehnologije i održive mobilnosti.
Tim 4 razvio je projekt AquaMobil, održivi pomorski javni prijevoz koji povezuje Rijeku s okolnim priobalnim naseljima.
Tim 5 osmislio je plan za klimatski otpornu Rijeku u nekoliko ključnih koraka, uključujući bioretenciju, participaciju građana i prilagodbu javnih prostora ekstremnim vremenskim uvjetima.
Također, poslušali smo prezentacije o EIT Urban Mobilityju te o prilikama koje studentima nudi Europski institut za inovacije i tehnologiju na diplomskim i doktorskim studijima.
Završetak javnim događanjem
Okruglim stolom “Inovativna transformacija gradskih ulica – Društvo, tehnologija i gradski prostor” koji je bio otvoren za javnost, zaokružen je ovogodišnji program REAL RIS interdisciplinarne ljetne škole “Inovativna transformacija gradskih ulica”.
Najbolji studenti su i nagrađeni i to pozivnicom za iduću ovakvu ljetnu školu.
Poseban naglasak bio je na tome kako studentske inovativne ideje mogu postati dio stvarnih promjena na našim ulicama, što je potrebno za jaču suradnju svih dionika, te kako stvoriti poticajno okruženje za mlade, pokretače i nositelje inovativnog pristupa u prometno-prostornom planiranju.
Sudionici su sistematično pristupali radu u grupama, prikupljali relevantne izvore podataka i literaturu, proveli anketu, istraživali na terenu tijekom studijskog obilaska. Potom su prionuli rješavanju uz vizualizaciju idejnih rješenja i pritom pazili da ona budu što relevantnija i utemeljena, naravno, na prethodnoj analizi.
Ostvarena suradnja unutar timova i među timovima rezultirala je povezanim rješenjima koja pružaju širi kontekst transformacije riječkih ulica, pa i trgova, čvorišta mikromobilnosti i pomorskih ruta, a replikabilna su za druge obalne gradove.
Bilo je zadovoljstvo raditi s ovom grupom odgovornih entuzijastičnih mladih ljudi koji se već sad mogu smatrati urbanim inovatorima. Već posjeduju različite vještine, a uz brušenje postojećih, ljetna škola im je omogućila stvaranje još nekih dodatnih koje mogu koristiti u rješavanju budućih stvarnih urbanih izazova. Magdalena Makar, ODRAZ
Više o okruglom stolu pogledajte OVDJE.
Galerija fotografija dostupna je OVDJE.
Ljetna škola je dio aktivnosti projekta RESPONSIBLE EDUCATED AGILE LEADING RIS koji financira EIT Urban Mobility, inicijativa Europskog instituta za inovacije i tehnologiju (EIT), tijela Europske unije i projekta CLIMove koji financira Europska klimatska inicijativa, njemačko Ministarstvo gospodarstva i klimatskih promjena (BMWK).
