U Splitu održana međunarodna regionalna konferencija o inovacijama u javnom prijevozu
Grad Split je 10. i 11. listopada 2024. bio domaćin regionalne konferencije posvećene inovacijama u javnom prijevozu i održivoj mobilnosti. Konferencija u organizaciji ODRAZ-a (Tajništvo mreže CIVINET Slo-Hr-JIE) i Grada Splita okupila je više od 100 sudionika iz Hrvatske, regije i Europe (Slovenija, BiH, Srbija, Crna Gora, Sjeverna Makedonija, Kosovo, Albanija, Ukrajina, Nizozemska), među kojima su bili predstavnici gradova, gradskih javnih poduzeća, akademske zajednice, ministarstava, udruga te stručnjaci za promet. Također, 22 govornika svojim stručnim znanjem i iskustvom obogatili su rasprave o javnom prijevozu, održivoj mobilnosti i klimatskoj neutralnosti.
Cilj događanja bio je razmjena znanja i iskustava te predstavljanje najboljih praksi u održivoj mobilnosti s posebnim naglaskom na inovativna rješenja, modele financiranja i doprinos javnog prijevoza smanjenju emisija iz prometa.
Deveti CIVINET forum pod nazivom „Putovanje prema zelenijoj budućnosti i klimatskoj neutralnosti“ započeo je programom projekta ProSUMP, koji promiče regionalnu suradnju u provedbi planova održive urbane mobilnosti u zemljama zapadnog Balkana.
Pablo Perez-Illiana iz Europske izvršne agencija za klimu, infrastrukturu i okoliš (CINEA) predstavio je viziju EU-a za održivu i digitalnu mobilnost. Dostupne izvore financiranja u EU-u, uključujući Interreg program IPA Adrion 2021 – 2027 i Interreg program za dunavsku regiju 2021 – 2027, prezentirali su Lucia Calliari iz zajedničkog tajništva IPA ADRION i Horst Schindler iz programa za dunavsku regiju.
O digitalnoj transformaciji na zapadnom Balkanu govorila je Tanja Maraš, stručnjakinja za digitalnu povezanost. Damaris Anna Gruber iz Austriatecha, agencije koja se fokusira na inovacije u području mobilnosti i prometa, predstavila je institucionalizaciju digitalne transformacije i digitalnih rješenja u pametnoj mobilnosti na primjeru Austrije.
Aljaž Plevnik, stručnjak GIZ-a, izložio je okvir za integriranu urbanu mobilnost za zapadni Balkan, dok je Milenka Knežević iz GIZ-a govorila o nacionalno određenim doprinosima (NDC) zemalja Zapadnog Balkana iz aspekta prometa.
Panel rasprava, koja je uslijedila, fokusirala se na temu “Kako do uspješnih replikacija rješenja velikih projekata u lokalnim sredinama – zašto Jugoistočna Europa zaostaje za zapadnom Europom?”
U okviru ove rasprave predstavljeni su primjeri uspješnih projekata usmjerenih na smanjenje emisija i održivu mobilnost. Panel je okupio stručnjake iz različitih područja, uključujući Vedranu Franić, koja je predstavila projekt Elaborator u kojem sudjeluje Grad Split, Magdalenu Makar iz ODRAZ-a koja je predstavila projekt SPINE, Davora Kontića iz slovenskog Instituta Jožef Stefan koji se bavi
evaluacijama mjera održive mobilnosti te Mervana Drpljanina iz Sekretarijata za saobraćaj Grada Podgorice.
Sudionici su potom imali priliku sudjelovati u interaktivnoj sesiji posvećenoj kreiranju okvira za inovacije i održivost u prometu. Ova sesija omogućila je razmjenu ideja među stručnjacima te pružila platformu za diskusiju o primjeni uspješnih rješenja u lokalnim zajednicama
Poseban segment programa uključivao je terenski posjet inovativnim rješenjima u javnom prijevozu na području grada Splita. Sudionici su najprije prisustvovali prezentaciji aktivnosti Grada Splita koju je predstavila Vedrana Franić. Naglasila je važnost ovakvih događanja te istaknula kako Grad kontinuirano radi na unaprjeđenju urbane mobilnosti i svih oblika prijevoza na području Splita. U proteklih nekoliko godina, Grad je poduzeo niz mjera usmjerenih na poboljšanje javnog gradskog prijevoza kako bi se osigurao daljnji razvoj svih oblika mobilnosti. Franić je istaknula da je tvrtka Promet Split d.o.o. nabavila nove sustave ticketinga i modernizirala svoju flotu autobusa. Također je naglasila da su radili na reorganizaciji linija javnog gradskog prijevoza, što je doprinijelo povećanju prodajnih karata i broja korisnika javnog prijevoza. Osim toga, istaknula je uspjeh sustava javnih bicikala, koji ima veliki broj korisnika i koji je financiran u sklopu ITU mehanizma. Ovaj sustav proširen je na općine i gradove u okolici, čime se dodatno potiče održiva mobilnost.
Sudionici su zatim obišli tvrtku Promet Split d.o.o., gdje su posjetili njen ITS centar. Tamo su se upoznali s naprednim sustavima video nadzora i kontrole prometa, koji igraju ključnu ulogu u optimizaciji prometa i poboljšanju sigurnosti u gradu.
Drugi dan događanja započeo je uvodnim izlaganjem uvijek zanimljivog predavača Ante Klečine sa Sveučilišta Sjever, glavnog govornika 9. CIVINET foruma, koji je govorio o ulozi javnog gradskog prijevoza kao kralježnici održive mobilnosti. Tema njegovog predavanja bila je prikazati čimbenike zbog kojih javni prijevoz uspješno funkcionira u nekim sredinama, dok u drugima nailazi na poteškoće i ne ispunjava svoju svrhu. Istaknuo je kako gradovi u Švicarskoj, Austriji i Češkoj uspijevaju privući korisnike u javni prijevoz jer imaju integrirane sustave. To ne uključuje samo povezanost gradskog i prigradskog prijevoza, već i dobro osmišljene rute, kvalitetna presjedanja te pravodobne informacije za korisnike na stajalištima i u vozilima. Važan element je i tarifno jedinstvo – jedna karta koja vrijedi za sve oblike prijevoza.
Naglasio je kako niti jedan grad u Hrvatskoj još nije ispunio te uvjete, a posebno je važno razvijati gradsko-prigradsku željeznicu ili tramvajske sustave u većim gradovima, poput Zagreba i Splita, kako bi se smanjila ovisnost o automobilima i poboljšala mobilnost na ključnim prometnim koridorima.
Nakon njegovog izlaganja uslijedile su zanimljive panel rasprave koje su se fokusirale na prioritetna pitanja u području javnog prijevoza.
Prvi panel bavio se temom kako javni prijevoz može doprinijeti klimatskoj neutralnosti, uz zanimljiva iskustva iz susjedne Slovenije. U raspravi su sudjelovali Vita Kontić Bezjak iz Grada Ljubljane, koja je nedavno dobio oznaku EU misijskog grada za svoje napore prema klimatskoj neutralnosti, Aljaž Plevnik iz Urbanističkog instituta Republike Slovenije te Matej Gojčič iz Regionalne razvojne agencije Ljubljanske urbane regije (RRA LUR). Iz Hrvatske, doprinos panelu dao je Klečina sa Sveučilišta Sjever.
Drugi panel fokusirao se na važnost razvoja svih segmenata potrebnih za uspješnu implementaciju i funkcioniranje javnog prijevoza. Svoja iskustva podijelila je Petra Grgasović iz REGEA-e te Davor Kontić u ime slovenske tvrtke GoOpti, koja je provela pilot projekt dinamičnih grupnih prijevoznih linija na posao u Ljubljanskoj urbanoj regiji. Raspravu su dodatno obogatili stručnjaci iz organizacija koje se bave mikromobilnošću – Ante Gustin iz Nextbike Croatia koja svojim rješenjima doprinosi integraciji mikromobilnosti u sustav javnog prijevoza i Dejan Tofčević iz crnogorske udruge Biciklo.me. Dejan je istaknuo važnost inkluzivne urbane mobilnosti, naglašavajući da rješenja poput biciklističkog prometa, žičara i električnih vozila mogu značajno smanjiti prometno siromaštvo te poboljšati pristup prijevozu u siromašnijim zajednicama.
Forum je zaključen zanimljivim panelom koji je pružio uvid u trenutačno stanje unutar mreže CIVINET Slovenija-Hrvatska-JIE . Mitja Klemenčič iz Grada Maribora, Gregor Cunder iz Ljubljanskog putničkog prometa i Ivan Kundid šibenskog javnog gradskog prijevoza podijelili su svoja iskustva vezana uz inovacije, razvoj i izazove javnog prijevoza u njihovim gradovima, dok je Marjan Cvijanović iz tvrtke Ridango govorio o naprednim tehnološkim rješenjima za upravljanje javnim prijevozom.
Panelu je prethodilo nekoliko prezentacija. Mervan Drpljanin iz Sekretarijata za za saobraćaj Grada Podgorice govorio je o utjecaju javnog prijevoza u Podgorici te predstavio stanje linijskog prijevoza putnika u gradu, obuhvativši taksi prijevoz, biciklistički prijevoz te horizontalnu i vertikalnu signalizaciju. Marjan Cvijanović iz tvrtke Ridango prezentirao je napredna tehnološka rješenja za upravljanje javnim prijevozom, koristeći primjer Tallinna, glavnog grada Estonije. U tom gradu digitalna rješenja značajno su poboljšala učinkovitost i dostupnost javnog prijevoza, uključujući integrirani sustav prodaje karata koji se primjenjuje ne samo na javni prijevoz, već i na muzeje, zoološki vrt i sportske objekte. Ante Klečina predstavio je prometnu studiju unapređenja sustava javnog gradskog prijevoza grada Varaždina, koju je izradio Odjel za logistiku i održivu mobilnost Sveučilišta Sjever. Vedran Kirinčić s Tehničkog fakulteta u Rijeci moderirao je ovaj panel, nakon što je prethodno predstavio izazove i prilike za gradove budućnosti.
ZAKLJUČCI KONFERENCIJE
Javni prijevoz treba biti udoban, uredan, točan, pristupačan,putovanje treba moći lako planirati, informacije trebaju biti pravovremene i pravovaljane. Treba voditi računa da je JGP multimodalan, a treba ga pratiti i odgovarajuća infrastruktura.
Ključ uspjeha je daleko više od „imati autobuse“. Potrebno je pristupiti prilagodbi cijelog sustava prvenstveno potrebama krajnjih korisnika. Uz kombinaciju tehnoloških rješenja, promišljene infrastrukture, dostupnosti i pristupačnosti usluge te promjene u navikama, kako građana, tako i onih koji planiraju ili implementiraju javni prijevoz, može se osigurati bolja budućnost održive mobilnosti u našim gradovima.
Zaključno, forum je pružio vrijedne informacije i poticaj za daljnju suradnju unutar mreže CIVINET, s naglaskom na razvoj inovativnih rješenja koja će unaprijediti javni prijevoz i doprinositi održivoj mobilnosti u našim gradovima.
Zahvaljujemo svima na sudjelovanju i konstruktivnim raspravama te se nadamo nastavku suradnje u oblikovanju održivog javnog prijevoza koji će služiti potrebama naših lokalnih zajednica.
.
.
.
Konferenciju je organizirao ODRAZ / Tajništvo mreže CIVINET Slovenija-Hrvatska-Jugoistočna Europa, u suradnji s Gradom Splitom, Gradom Zagrebom, Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH i Transportnom zajednicom.
S više od 240 članova iz šest zemalja, mreža CIVINET Slovenija-Hrvatska-Jugoistočna Europa postala je vodeća platforma u regiji za promicanje održivog urbanog razvoja i poboljšanje mobilnosti. Zahvaljujući brojnim aktivnostima i projektima, mreža učinkovito potiče razmjenu znanja i suradnju na području održive mobilnosti.
Financijska podrška: Grad Zagreb, Grad Split, CIVITAS Muse, GIZ