Bez iskustvenog učenja nema promjena koje želimo postići!

23.04.2021 | Istaknuto, Novosti, ODRAZ-ove vijesti

U organizaciji ODRAZ-a i Life Potentiala 22. travnja 2021. je na daljinu održana panel rasprava „Uključivanje srednjih škola u održivi razvoj lokalnih zajednica“. Raspravom smo željeli istražiti i osvijestiti potencijal mladih za održivi razvoj lokalne zajednice. Preko 60 sudionika, većinom srednjoškolskih nastavnika iz svih dijelova Hrvatske te predstavnika udruga, imalo je priliku poslušati zanimljive i inspirativne primjere suradnje škola, udruga i lokalne zajednice iz Zagreba, Osijeka, Rijeke i Slavonskog Broda. Bila je to ujedno i prilika da obilježimo Dan planeta Zemlje.

Panel rasprava je organizirana kao dio aktivnosti projekta „Održivi razvoj društva kreće od mladih“ kojim se nastoji povećati uloga organizacija civilnoga društva u razvoju kompetencija i aktivnog sudjelovanja mladih u području održivog razvoja te osnažiti partnerstva organizacija civilnoga društva, škola i lokalne zajednice u podizanju svijesti o održivom razvoju, kroz aktivnosti volontiranja i organizaciju ovakvih događanja. Projekt je na početku kratko predstavio predsjednik Life Potentiala Saša Borovnjak.

  

Jedna od aktivnosti projekta bila je provedba učeničkih projekata održivog razvoja u školi i/ili lokalnoj zajednici. Tako smo imali prilike poslušati o provedbi aktivnosti u dvije zagrebačke škole koje sudjeluju u projektu  – Prvoj ekonomskoj školi i Školi za grafiku, dizajn i medijsku produkciju.

 Ivana Picukarić i Ruth Čretnik iz Prve ekonomske škole predstavile su dvije volonterske akcije koje su provele sa svojim učenicima – „Volontiraj znanjem“ kojom se željelo osvijesititi učenike o međusobnom pomaganju sa školskim obvezama i učenjem te volontersku akciju „Mladi protiv vršnjačkog nasilja“ za koju su se odlučili kako bi učenici razvili odgovornost jedni prema drugima.

U Školi za grafiku, dizajn i medijsku produkciju, kroz različite volonterske akcije i nastavni program, nastojalo se provući sve bitne teme za održivi razvoj (konzumerizam, klimatske promjene, recikliranje). O sudjelovanju u projektu te volonterskim akcijama provedenima u ovoj kreativnoj školi pogledali smo u reportaži koju su pripremili učenici smjera medijski tehničar, a koju je najavila Nives Butorajac.

U nastavku su slijedille zanimljive prezentacije predstavnika škola i udruga iz Osijeka, Zagreba i Slavonskog Broda.

Ivana Štiglec iz Prve gimnazije Osijek u svom je izlaganju govorila o promicanju odgoja i obrazovanja za održivi razvoj kroz digitalnu kulturnu baštinu te upoznala sudionike s digitalnom platformom Europeana i njenom primjenom u nastavi. Predstavila je dva scenarija poučavanja vezanih za održivi razvoj, a koji su vezani uz cilj 5. Rodna ravnopravnost i cilj 13. Odgovor na klimatske promjene  te dala mnogo zanimljivih izvora koji se dalje mogu istražiti.

Tamara Fabac iz riječke Udruge SMART govorila je o učenju o održivom razvoju kroz igru na primjeru društvene igre o ciljevima održivog razvoja. Igra „Zadnja šansa“ osmišljena je u okviru projekta „Nova pravila igre“, a njeni autori, Igor Bajok i Tamara Fabac upustili su se u avanturu osmišljavanja igre. Ovom je prilikom Tamara ukratko opisala proces nastanka.

U nastavku, Ivana Zelenika iz Škole za cestovni promet Zagreb predstavila je suradnju škole s lokalnom zajednicom kroz projekte građanskog odgoja i obrazovanja te drugih međupredmentnih tema. Govorila je o provedbi Projekta Građanin čiji je cilj razvijati interes učenika za aktivno građanstvo i sudjelovanje u vlasti, suradnji s lokalnom zajednicom kroz provedbu projekta „Vozim na sportski pogon“ te pričala o povezivanju i suradnji s nekoliko udruga u okviru projekta „STOP – smanji, trampi, oporabi, preradi”.

Posljednje izlaganje održala je Irena Čipraković iz Srednje škole Matije Antuna Reljkovića iz Slavonskog Broda, predstavivši projekt „Održivo zazeleni“ kojim je realizirana provedba praktične nastave u lokalnoj zajednici kroz volontiranje i educiranje sugrađana, a učenici su postavljeni u glavnu ulogu. Na taj se način ostvaruje suradnja škole s lokalnom zajednicom, a najveća je vrijednost podizanje ekološke svijesti, ozeljenjavanje okoliša i cjelokupan osjećaj da su mladi učinili nešto vrijedno za generacije koje dolaze.

Nakon što smo upoznati s primjerima aktivnosti suradnje udruga, škola i lokalne zajednice, uslijedila je zanimljiva panel rasprava na kojoj se razgovaralo o tome potiču li takvi projekti i aktivnosti suradnju s lokalnom zajednicom te koji su izazovi i dobrobiti takve suradnje. Željeli smo ispitati potencijal mladih za održivi razvoj lokalne zajednice te potaknuti nove ideje i aktivnosti. Raspravu je moderirala direktorica ODRAZ-a Lidija Pavić-Rogošić.

U panelu su sudjelovali Marija Bošnjak iz Agronomske škole Zagreb, Cvijeta Biščević iz inicijative Satelit edukacije, Ivana Šibalić iz osječke Udruge Breza te Saša Borovnjak iz Life Potentiala.

Neki od naglasaka panela:

  • Mladi imaju potencijal te ih moramo poticati i ukazivati na to kako mogu dijelovati i provoditi aktivnosti
  • Nastavnici su katalizatori i pokretači, uvijek su pojedinci oni koji stvaraju promjene
  • Naglasak mora biti na sadržajima i procesima koji se mogu prenijeti u stvarni život, bez iskustvenog učenja neme promjena koje želimo postići
  • Učenici su željni da im dođe netko iz zajednice u školu, vrlo je važno da se povezujemo i surađujemo
  • Važno je osnaživanje mladih i uključivanje u razradu samih projekata 

Ivana Šibalić iz Udruge Breza na kraju je poručila – Budite svoji i usudite se mijenjati i pokretati!

Snimka prezentacija primjera dobre prakse dostupna je putem Facebooka na https://bit.ly/3sEF2rF, a snimka rasprave koja je uslijedila na https://bit.ly/3erEQae.

* Voditelj  projekta “Održivi razvoj društva kreće od mladih” je udruga Life Potential, a partneri su ODRAZ-Održivi razvoj zajednice, Prva ekonomska škola i Škola za grafiku, dizajn i medijsku produkciju iz Zagreba. Projekt je financiran iz Švicarsko-hrvatskog programa suradnje. Projekt sufinancira Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pin It on Pinterest

Share This