
CLLD — Prosperitetne zajednice — Prilika za zajedničku budućnost 28+
Naša direktorica i članica EGSO-a, Lidija Pavić-Rogošić pozvana je kao panelistica na konferenciju ‘CLLD – Prosperitetne zajednice – prilika za zajedničku budućnost 28+’, koja je održana u Pragu od 1. do 2. travnja 2025. Događaj je bio fokusiran na učinkovitu provedbu CLLD-a unutar programa ESF i ESF+, kao i na višefondovski pristup financiranju, a s ciljem razvoja preporuka za razvoj nacionalne i europske politike. Dan prije organiziran je posjet LAG-u Brdy-Vltava koji je jedan od primjera prosperitetne lokalne akcijske grupe.
Glavni ciljevi konferencije su bili:
- Predstavljanje lokalnih akcijskih grupa (LAG-ova) kao ključnih lokalnih aktera u provedbi društvenih agendi u regijama.
- Potpora višesektorskim pristupima u ruralnim područjima i višefondovska rješenja.
- Preporuke za novo programsko razdoblje 2028+ na nacionalnoj i europskoj razini.

Događaj su zajednički organizirali češko Ministarstvo poljoprivrede, Ministarstvo regionalnog razvoja i Nacionalna mreža lokalnih akcijskih grupa. Na konferenciji su predstavljeni primjeri dobre prakse projekata lokalnih akcijskih grupa (LAG-ova) u Operativnom programu Zapošljavanje i Operativnom programu Zapošljavanje plus, kao i višefondovske suradnje u okviru lokalnog razvoja predvođenog zajednicom (CLLD) u Češkoj.
Lidija Pavić-Rogošić je kao članica Europskog gospodarskog i socijalnog odbora (EGSO), ali i kao podupirateljica LEADER-a u Hrvatskoj, sudjelovala kao panelistica u raspravi posvećenoj financiranju CLLD-a koristeći višefondovske mogućnosti te preporukama za programsko razdoblje 2028+. Pored stavova i preporuka EGSO-a, imala je priliku prenijeti i neke nalaze i preporuke iz znanstvenog istraživanja o LAG-ovima koje je je ODRAZ proveo zajedno s Pravnim fakultetom (https://www.odraz.hr/novosti/analiza-mogucnosti-i-ogranicenja-djelovanja-lag-ova-u-hrvatskoj/). Panel je moderirao Radim Sršen, zamjenik ministra regionalnog razvoja.
Konferencija je okupila 200-tinjak stručnjaka, praktičara i kreatora politika koji su duboko uključeni u lokalni razvoj vođen zajednicom i koji su ključni u oblikovanju budućih politika, posebno za programsko razdoblje 2028+.
Stav EGSO-a koji je Lidija Pavić-Rogošić predstavila:
- EGSO već dugo zagovara pristup CLLD-u kao snažnom alatu za poticanje uključivog, održivog rasta na lokalnoj razini. Dok gledamo prema programskom razdoblju 2028+, nekoliko ključnih razmatranja pomoći će osigurati nastavak uspjeha CLLD-a, posebno unutar okvira ESF-a i ESF+ i višefondovskog pristupa:
- Povećanje fleksibilnosti i pojednostavljenja bit će od ključne važnosti. Lokalne zajednice i dionici često se suočavaju sa složenim administrativnim preprekama prilikom pristupa fondovima EU-a. Pojednostavljivanje postupaka i osiguravanje da višefondovski pristup ostane jednostavan za korištenje pomoći će osnažiti lokalne aktere da učinkovito i s manje opterećenja provode svoje projekte.
- Ključno je jačanje koordinacije između više fondova. Dok integracija različitih fondova EU-a nudi jedinstvenu priliku za lokalni razvoj, osiguravanje neometane koordinacije i usklađivanja između tih fondova je ključno. Potrebni su nam mehanizmi koji omogućuju veću fleksibilnost u raspodjeli sredstava i upravljanju njima, osiguravajući da se sredstva mogu mobilizirati tamo gdje su najpotrebnija, bez nepotrebne fragmentacije.
- Povećani fokus na održivost i dugoročni učinak. Dok EU nastavlja naglašavati zelenu i digitalnu tranziciju, moramo osigurati da su CLLD inicijative usklađene s tim sveobuhvatnim ciljevima. To znači integraciju okolišnih, društvenih i gospodarskih ciljeva na lokalnoj razini i fokusiranje na projekte koji će osigurati dugotrajnu transformativnu promjenu.
- Na kraju, stalni dijalog i uključenost dionika ostat će u središtu CLLD-a. Aktivno sudjelovanje lokalnih zajednica, civilnog društva i drugih dionika osigurava da politike odražavaju stvarne potrebe na terenu. Za razdoblje 2028+ moramo osigurati jačanje ovog angažmana, posebno kroz snažne mehanizme koji omogućuju uključivanje različitih glasova u procese donošenja odluka.
- Kako bismo maksimalno povećali učinak CLLD-a u sljedećem programskom razdoblju, potreban nam je fleksibilniji, koordiniraniji i održiviji pristup, sa snažnim fokusom na lokalno vlasništvo i sudjelovanje.
- EGSO je spreman surađivati sa svim partnerima na izradi preporuka koje će oblikovati inkluzivniju i učinkovitiju budućnost za razvoj pod vodstvom zajednice diljem Europe.
- Kako bi se izjednačili uvjeti između ruralnih zajednica i urbanog okoliša, EGSO vjeruje da bi ruralne parlamente i lokalni razvoj vođen zajednicom, kao modele participativne demokracije, trebali podržati politički čelnici i da bi trebali uključiti sve ruralne građane, uključujući socijalne partnere, žene, starije osobe, osobe s invaliditetom, manjine i, posebno, mlade ljude
- U ruralnim područjima živi 30% stanovništva EU-a, ali im se često pridaje manje pažnje nego urbanim regijama, iako igraju ključnu ulogu u zelenoj i digitalnoj tranziciji EU-a, sigurnosti hrane i društvenoj koheziji. Sljedeći višegodišnji financijski okvir stoga mora osigurati da ruralna područja dobiju odgovarajuća sredstva kako bi se spriječile razlike i poduprla gospodarska kohezija.
- U jednom od mišljenja, EGSO je pozvao na ojačanu politiku ruralnog razvoja nakon 2027. te komplementiranje ZPP-a i kohezijskih fondova, s pojednostavljenim pristupom financiranju i snažnijim ulaganjima u infrastrukturu, usluge i gospodarsku diversifikaciju. Ruralna provjera (rural-proofing) mora se dalje integrirati u odluke EU-a o financiranju kako bi se osigurao uravnotežen teritorijalni razvoj i spriječila ruralna marginalizacija.
Stavovi EGSO-a o višefondovskom financiranju:
- Koje su ključne prednosti višefondovskog financiranja za lokalne akcijske grupe (LAG-ove) u kontekstu ruralnog razvoja i razvoja zajednice?
Financiranje iz više fondova osnažuje LAG-ove pružajući holistički pristup rješavanju različitih lokalnih izazova. Integriranjem resursa iz različitih fondova EU-a, LAG-ovi mogu provoditi sveobuhvatne strategije koje obuhvaćaju gospodarsku, društvenu i okolišnu dimenziju, što dovodi do otpornijih i održivijih ruralnih zajednica. EGSO podržava obveznu višefondovsku provedbu CLLD-a diljem EU-a kako bi se maksimalno povećale te koristi.
- Kako višefondovsko financiranje može podržati integrirane i održive razvojne strategije u ruralnim područjima, osiguravajući da se lokalne potrebe i resursi rješavaju na u skladu s potrebama?
Višefondovsko financiranje olakšava izradu i provedbu integriranih razvojnih strategija skrojenih prema jedinstvenim potrebama i resursima ruralnih područja. Kombinirajući sredstva iz različitih izvora, zajednice se mogu pozabaviti širokim spektrom pitanja – od infrastrukture i obrazovanja do zaštite okoliša – osiguravajući uravnotežen i održiv razvojni pristup. EGSO naglašava važnost jasne vizije obveznog kreiranja višefondovskog financiranja za postizanje tih ciljeva.
- Koje lekcije možemo naučiti iz trenutnog programskog razdoblja koje bi mogle poslužiti kao povod za razvoj boljih politika i praksi za novo programsko razdoblje 2028+?
Veći angažman organizacija civilnog društva, lokalnih zajednica i relevantnih dionika ključan je za uspješnu provedbu fondova EU-a. Složenost procesa prijave i izvješćivanja bila je prepreka za mnoge dionike, posebno na lokalnoj razini. Pojednostavljivanjem administrativnih postupaka i pristupačnijim mehanizmima financiranja povećat će se učinkovitost sljedećeg programskog razdoblja. Politike moraju ostati fleksibilne kako bi se prilagodile nadolazećim izazovima, poput zelene i digitalne tranzicije. Prilagođeni pristupi različitim regijama i sektorima, osobito u ruralnim i udaljenim područjima, ključni su za rješavanje različitih potreba i jačanje teritorijalne kohezije.
- Koje korake treba poduzeti kako bi se poboljšali sustavi praćenja i vrednovanja za projekte financiranih iz više fondova, kako bi se osigurala transparentnost, odgovornost i mjerljivi učinci?
Robusni sustavi praćenja i evaluacije ključni su za procjenu učinka projekata financiranih iz više fondova. EGSO se zalaže za razvoj jasnih pokazatelja i uključivanje lokalnih dionika u proces evaluacije kako bi se osiguralo da su rezultati transparentni, odgovorni i odražavaju potrebe zajednice.
- Kako možemo promicati suradnju između LAG-ova i regionalnih ili nacionalnih vlasti kako bismo osigurali da se lokalni razvojni prioriteti primjereno odražavaju u širim okvirima javnih politika?
Jačanje partnerstva između LAG-ova i vlasti na višoj razini osigurava da lokalni uvidi informiraju regionalne i nacionalne politike. EGSO preporučuje institucionaliziranje mehanizama za dijalog i suradnju, olakšavajući usklađivanje lokalnih inicijativa sa širim razvojnim ciljevima.
- Koje su konkretne preporuke za poboljšanje dostupnosti i iskoristivosti EU fondova za ruralni razvoj u razdoblju 2028+?
Kako bi se poboljšala dostupnost, EGSO predlaže pojednostavljenje postupaka prijave, pružanje tehničke pomoći podnositeljima zahtjeva i osiguravanje da su kriteriji financiranja prilagodljivi različitim kontekstima ruralnih područja. Ove mjere mogu smanjiti prepreke i potaknuti šire sudjelovanje u programima koje financira EU.
- Kakvu bi ulogu inovacije i digitalizacija trebale imati u sljedećem programskom razdoblju za jačanje ruralnog razvoja i učinkovitosti financiranja iz više fondova?
Inovacije i digitalizacija mogu biti ključni pokretači ruralnog razvoja, nudeći rješenja za povezivanje, obrazovanje i poslovne prilike. EGSO podržava integraciju digitalnih strategija u planove ruralnog razvoja kako bi se premostio digitalni jaz i promicao pametan, održiv rast.
- Kako višefondovsko financiranje može pomoći u rješavanju sadašnjih i budućih izazova u ruralnim područjima, kao što su demografske promjene, depopulacija i klimatske promjene?
Pružanjem sveobuhvatne podrške, financiranje iz više fondova omogućuje zajednicama provedbu strategija koje se bave demografskim promjenama, suzbijaju depopulaciju i rješavaju klimatske promjene. EGSO naglašava važnost prilagodljivih politika koje promišljaju buduće korake te koje koriste pristupe više fondova za izgradnju otpornih ruralnih područja.
- Koje se strategije mogu usvojiti kako bi se osigurala bolja komunikacija i širenje dobrih praksi povezanih s višefondovskim financiranjem u europskim regijama?
EGSO cijeni uspostavljanje platformi za razmjenu znanja, organiziranje radionica i stvaranje mreža među LAG-ovima za razmjenu iskustava i najboljih praksi. Takve inicijative mogu potaknuti učenje i replikaciju uspješnih modela u različitim regijama. U tom pogledu EGSO u potpunosti podržava Ruralni pakt i njegovu Zajednicu.
Relevantna mišljenja EGSO-a:
- NAT/820 Towards a holistic strategy on sustainable rural/urban development
- NAT/839 on the EU Long-term vision for rural areas
- NAT/893 The role of youth in rural development
- NAT/899 The impact of high energy prices on the agricultural sector and rural areas
- NAT/914 Towards a greater involvement of Member States, Regions and Civil Society actors in the implementation of the Long-Term Vision for the EU’s Rural Area
#EESC #EGSO #RuralniRazvoj #LEADER #CLLD #LAG