Studijsko putovanje članova mreže CIVINET Slovenija-Hrvatska-JIE u Prag

26.04.2022 | Istaknuto, Novosti, ODRAZ-ove vijesti

U razdoblju od 11. do 13.  travnja 2022. ODRAZ (Tajništvo mreže CIVINET Slovenija-Hrvatska-JIE) je u suradnji s Centrom za istraživanje prometa iz Brna (Tajništvo mreže CIVINET Češka-Slovačka) organizirao trodnevni studijski posjet relevantnim praškim institucijama koje djeluju u području prometnog i prostornog planiranja za 26 članova Mreže iz Hrvatske, Slovenije te Bosne i Hercegovine.

Studijski posjet bio je prilika za predstavljanje primjera dobre prakse održive mobilnosti u Pragu (rezultati SUMP-a u prostornom i prometnom planiranju, transformacija ulica, javni gradski prijevoz, pješačke zone, električna vozila) te prijenos znanja i uspostavu zajedničke suradnje.

Program studijskog posjeta započeo je u Centru za arhitekturu i urbano planiranje (CAMP). Riječ je o jedinstvenom prostoru koji ima za cilj poboljšati javnu raspravu o razvoju grada Praga te služi za povezivanje građana i predstavnika lokalne samouprave. Judita Eisenberger, prostorna planerka i stručnjakinja za međunarodne odnose predstavila je povijest prostornog planiranja u Pragu te rad Praškog instituta za planiranje i razvoj (IPR Prague), tijela zaduženog za razvoj koncepta gradske arhitekture, urbanizma i razvoja. Njihov je osnovni cilj učiniti Prag živim, utjecajnim, dinamičnim i konkurentnim gradom koji pruža ugodne uvjete za život, fleksibilno reagira na trenutne potrebe svog stanovništva te zadržava poziciju jednog od najnaprednijih gradova Europe.

Voditelj ureda za prometnu infrastrukturu Vaclav Novotny prezentirao je prašku strategiju održive mobilnosti. Ovaj je ured kao stručno tijelo za planiranje prometne infrastrukture u Pragu zadužen za izradu strateških dokumenata, savjetovanje i prometno modeliranje. Novotny je u svom izlaganju izdvojio aktualne projekte proširenja metro mreže i novih tramvajskih linija, baterijski pogonjenih trolejbusa i električnih autobusa, nove aplikacije za putovanja, dva nova gradska logistička skladišta za teretne bicikle, novih biciklističkih staza, rekonstrukcije ulica i mostova te geološke prospekcije unutarnjeg gradskog prstena.

Jana Červeňáková iz Odjela za razvoj i financiranje prometa Gradske vijećnice Praga predstavila je Plan održive mobilnosti za Prag i njegova predgrađa. Strateški ciljevi SUMP-a Grada Praga su povećanje prostorne učinkovitosti prijevoza i smanjenje ugljičnog otiska, povećanje učinkovitosti i pouzdanosti prijevoza te povećanje sigurnosti i financijske održivosti, poboljšanje javnog zdravlja i dostupnosti prijevoza. Kroz SUMP je predloženo 100 standardnih mjera i 142 razvojne mjere (projekata). Istaknuti su glavni projekti praškog SUMP-a poput daljnjeg razvoja željeznice, tramvaja i metroa, brzog i jednostavnog putovanja javnim prijevozom, bolje infrastrukture za pješački i biciklistički promet, završetka izgradnje praške obilaznice, razvoja elektromobilnosti i infrastrukture, regulacije prometa osobnih vozila (cestarine, parking), park&ride sustava, kvalitete javnog prostora te održive gradske logistike.

Rozálie Kašparová predstavila je projekte razvoja javnog prostora u Pragu koje provodi Ured za javni prostor koji od 2013. godine djeluje unutar IPR Praga, zapošljava 13 arhitekata i radi u području projektiranja javnih prostora, posredovanja interdisciplinarnog dijaloga, upravljanja projektima te organiziranja različitih natjecanja i edukacija (predavanja, konzultacije i sl.).

Drugi dan naše studijskog posjeta bio je predviđen za temu integiranog prijevoza putnika i posjet Regionalnom organizatoru praškog integriranog prijevoza ROPID čiji su nam predstavnici prikazali funkcioniranje praškog sustava integriranog prijevoza (PID), a organiziran je i posjet njihovom kontrolnom centru. Za sve vidove javnog gradskog prijevoza koristi se jedinstvena prijevozna karta. Sve karte su prenosive (30-300 minuta, 1-3 dana, 1 mjesec-1 godina, na papiru s validacijom, u mobitelu), a popusti su omogućeni osobama mlađima od 26 i starijima od 60 godina. Djeca do 15 godina i stariji od 65 godina imaju besplatan prijevoz, kao i osobe s invaliditetom. Željeznička mreža oko Praga uključuje 90 km, 12 tarifnih zona i 491 stanicu. Uobičajeni radni dan u Pragu obuhvaća 1.800 metro linija, 6.600 tramvajskih linija, 25.300 autobusnih linija, 1.000 željezničkih linija odnosno 34.800 linija na dan. Javni prijevoz u Pragu i okolici dnevno koristi 4 100 000 putnika. Putem podatkovne platforme GOLEMIO omogućeno je prikupljanje podataka javnog prijevoza uključujući podatke o poziciji vozila u stvarnom vremenu; karte položaja vozila, online polaske, info-panele te široku i besplatnu distribuciju podataka o javnom prijevozu (Google, karte, druge aplikacije).

Bogat program nastavili smo posjetom Praškom javnom prijevoznom poduzeću, koji je najveći pružatelj usluga javnog prijevoza u Češkoj. Jiri Dosly, voditelj međunarodnih i korporativnih poslova Praškog javnog prijevoza prezentirao je sudionicima usluge u gradskom prijevozu i strateške projekte elektrifikacije praškog autobusnog prijevoza. Metro je temeljna okosnica javnog prijevoza u Pragu, a strateško opredjeljenje Grada Praga daljnji je razvoj tramvajske i metro mreže.

Zadnji dan posjetili smo Impact Hub Prague, u čijem smo prostoru poslušali niz zanimljivih izlaganja. Markéta Braun Kohlová iz Centra za okoliš koji djeluje u okviru The Charles Universitya predstavila je istraživanje o ekološki prihvatljivim uslugama urbane logistike i novu aplikaciju za predviđanje potražnje za takvim uslugama. Ciljevi studije bili su fokusirani na to kako nadopuniti inicijative grada (fokus na infrastrukturu, tj. opskrbu) s razumijevanjem mjesta potražnje (odluke kupaca) te motivirati dostavne službe da svoje usluge prošire “zelenijim” alternativama.

Upoznati smo s radom i aktivnostima praške organizacije civilnog društva Automat (laboratorija održivog urbanizma) koji promovira održivi razvoj grada fokusiran na javni prijevoz, pješački i biciklistički promet te javni prostor i urbanistička rješenja koja podižu kvalitetu života. Jan Haruda predstavio je jedan od projekata Automata – provođenje kampanje “Biciklom na posao” kojom se želi potaknuti korištenje bicikla za putovanja na posao, a provodi se za vrijeme Europskog tjedna mobilnosti te jedan tjedan u siječnju.

Bogat trodnevni program završio je pješačkom turom gradom kroz koju nas je vodio predstavnik Odjela za promet Grada Praga. Obišli smo lokacije i prometnice gdje su primjenjene specifične mjere SUMP-a iz njihovog priručnika.

Studijsko putovanje organizirano je u suradnji s tajništvom mreže CIVINET Češka – Slovačka – Centrom za istraživanje prometa iz Brna te uz financijsku podršku CIVITAS Elevatea.

Fotogaleriju sa studijskog putovanja pogledajte OVDJE.

Pin It on Pinterest

Share This