
ODRAZ-ov tim na konferenciji Urban Mobility Days 2025
ODRAZ, kao Tajništvo mreže CIVINET Slo-Hr-JIE, sudjelovao je od 30. rujna do 2. listopada 2025. na vodećoj konferenciji Europske komisije o urbanoj mobilnosti – Urban Mobility Days 2025, održanoj u Vilniusu (Litva). Ovogodišnji Dani urbane mobilnosti okupili su više od 800 stručnjaka iz cijele Europe pod motom održive, sigurne i uključive mobilnosti. Uz ODRAZ, na konferenciji su sudjelovali i članovi mreže CIVINET Slo-Hr-JIE iz Hrvatske, Slovenije i BiH.
Svaki je dan bio posvećen posebnoj temi — urbanim čvorištima, bicikliranju i javnom prijevozu – dok su se kroz čitavu konferenciju provlačile ključne teme: pristupačnost, priuštivost, atraktivnost, integrirano planiranje te višerazinski i međusektorski dijalog. (EU Urban Mobility Observatory)

Tijekom tri dana konferencije istaknute su sljedeće teme:
- nova generacija SUMP-ova i pokazatelji za procjenu napretka,
- multimodalna čvorišta i povezanost s TEN-T mrežom,
- punionice u urbanim središtima,
- biciklizam kao sastavni dio europskih prometnih politika,
- održiva mobilnost u turizmu,
- važnost integriranog planiranja između prometa, stanovanja i prostornog razvoja.
Prvi dan konferencije obilježili su otvorenje, plenarna sjednica te rasprave o novoj generaciji SUMP-a, smjernicama i pokazateljima za SUMP-ove, punionicama u urbanim čvorištima, multimodalnim čvorištima i TEN-T mreži, pokazateljima urbane mobilnosti te održivoj mobilnosti u turizmu.
Drugi i treći dan konferencije bili su posvećeni biciklizmu i javnom prijevozu, uz naglasak na:
- provedbu EU Deklaracije o bicikliranju,
- ulaganja u sigurnu i inkluzivnu infrastrukturu,
- ulogu turizma u planovima održive urbane mobilnosti (SUMP).
Posebno je naglašeno da inovacije nisu samo pitanje tehnologije, već i novih operativnih procesa i poslovnih modela, te da moraju podržavati ciljeve politika — primjerice, autonomni taksiji trebali bi nadopunjavati ili biti dio ponude javnog prijevoza. Predstavljeno je i novo izvješće o provedbi Europske deklaracije o bicikliranju: države članice napreduju u politikama i ulaganjima u infrastrukturu, no Deklaracija je tek početak te je potrebno dodatno osigurati da bicikliranje bude uključivo, sigurno i dostupno.
Zaključeno je da SUMP-ovi trebaju povezivati potrebe stanovnika i posjetitelja te da financiranje javnog prijevoza mora biti prioritet kako bi se osigurala pristupačnost i priuštivost za sve građane. Dodatno, u kontekstu turizma i urbane mobilnosti, istaknuto je da turistička mobilnost treba biti usidrena u SUMP-ovima i smisleno uzimati u obzir potrebe stanovnika i posjetitelja.
Kroz predavanja, panele i radionice, sudionici su razmjenjivali primjere dobre prakse i iskustva u provedbi politika koje povezuju promet, prostorno planiranje i održivi razvoj gradova.
Panel: Povezanost javnog prijevoza, prostornog planiranja i stambenih politika (en. Synergies between public transport, land use and housing policies)
U završnom danu konferencije, direktorica ODRAZ-a i potpredsjednica Skupine organizacija civilnog društva Europskog gospodarskog i socijalnog odbora (EGSO), Lidija Pavić-Rogošić, sudjelovala je u panelu posvećenom temi povezivanja javnog prijevoza, prostornog planiranja i stambenih politika.
Panel je moderirao Juan Caballero (Eurocities), a uz Lidiju Pavić-Rogošić sudjelovali su Stefana Hoti, zamjenica gradonačelnika i povjerenica za urbanizam Grada Malmöa (Malmö Stad), te Andraž Podvez, arhitekt-urbanist iz Ministarstva okoliša, klime i energetike Republike Slovenije.
U raspravi je istaknuto da integrirani pristup javnom prijevozu, prostornom planiranju i stambenim politikama može značajno doprinijeti stvaranju održivih, dostupnih i pravednih gradova.
Tom je prilikom Lidija Pavić-Rogošić predstavila mišljenje EGSO-a „Prema holističkoj strategiji održivog ruralno-urbanog razvoja (2021.)“ te naglasila da su integrirano planiranje stanovanja i korištenja prostora, ključna uloga javnog prijevoza, priuštivo stanovanje i aktivno uključivanje civilnog društva preduvjet stvaranja kompaktnih, povezanih i održivih zajednica koje odgovaraju stvarnim potrebama građana.
Zaključak
Urbana mobilnost ostaje temelj zelene i pravedne tranzicije. Da bi javni prijevoz, bicikliranje i pješačenje postali glavni izbor građana, potrebno je jačati integrirano planiranje, uključivanje zajednice i međusektorsku suradnju.
Više: mreža CIVINET Slo-Hr-JIE