Kako (p)ostati pokretač inovativne urbane transformacije?

29.07.2025 | Istaknuto, ODRAZ-ove vijesti

Javnim događanjem “Inovativna transformacija gradskih ulica – Društvo, tehnologija i gradski prostor” održanim u Lovranu 25. srpnja 2025. završena je ljetna škola “Inovativna transformacija gradskih ulica“. Predstavljena su rješenja polaznika škole i  održan je okrugli stol „Kako (p)ostati pokretač inovativne urbane transformacije?“. Događanje je okupilo studente, mlade stručnjake, mentore, predstavnike Grada Rijeke te goste iz akademskog, civilnog i javnog sektora, a organizirali su ga ODRAZ i REGEA u sklopu projekata REAL RIS i CLIMove.

Cilj ovog događanja bio je okupiti sudionike, mentore i goste na zajedničkoj, otvorenoj diskusiji o iskustvima, izazovima i daljnjim mogućnostima koje su proizašle iz četiri dana intenzivnog timskog rada na inovativnim rješenjima za urbanu transformaciju pojedinih lokacija u Rijeci.  Na početku je sve prisutne pozdravila Eda Rumora, voditeljica Odsjeka za održivi razvoj i europske projekte u Gradu Rijeci te istaknula kako joj je drago da se ova ljetne škola bavila upravo izazovima s područja Grada Rijeke te da se veseli prezentacijama rješenja. 

Zelena urbana prometna rješenja

Predstavljanje rješenja

Pet interdisciplinarnih timova radilo je na izazovima stvarne urbane transformacije Grada Rijeke. Ostvarena suradnja unutar timova i među timovima rezultirala je povezanim rješenjima koja pružaju širi kontekst transformacije riječkih ulica, pa i trgova, čvorišta mikomobilnosti i modernog inovativnog pomorskog prijevoza.

Sudionici su u prezentacijama pokazali duboko razumijevanje lokalnog konteksta, temeljeno na provedenoj anketi, terenskom istraživanju i kreativnim idejnim rješenjima.

Predstavljanje rješenja polaznika škole pratila je ocjenjivačka komisija u sastavu:

  • Eda Rumora, Voditeljica Odsjeka za održivi razvoj i europske projekte pri Gradu Rijeci
  • Vedran Kirinčić, izvanredni profesor Tehničkog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, ujedno i mentor na ljetnoj školi
  • Kristina Perkov, viša savjetnica u javnoj ustanovi Zavod za prostorno uređenje ŠKŽ, ujedno i mentorica na ljetnoj školi.

Klimatski otporna Rijeka

Zrinka Vrček, Gabrijela Ikić, Lucija Šušak, Perina Žanetić i Andra Kruna Ramsay predstavile su model povećanja klimatske otpornosti riječkih javnih prostora kroz faze RImodul, RIkonstrukt i RIset. Fokus je bio na rješavanju problema urbanih toplinskih otoka, oborinskih voda te osiguravanju boravišnih i sigurnih prostora za vrijeme klimatskih ekstrema.

UspoRI – OdmorRI

Anamaria Klasić, Marta Ljevar, Amina Dervišefendić, Barbara Sučec i Karlo Vranar predložili su modularne parklete za ulicu Dolac, s naglaskom na participaciju građana i održivo korištenje prostora. Njihovo rješenje temelji se na stvaranju boravišnog i društvenog prostora jer kako su saznali u intervjuu „Ovo je jedna od najvažnijih i najljepših riječkih ulica, ali je danas zanemarena.” (Ž, starije dobi)

Ulica za ljude, ne za brzinu

Sara Đurić, Nirvana Hušidić, Ana Čuljak, Lejla Okanović i Klara Sente razvili su srednjoročno rješenje za transformaciju ulice Dolac u sigurnu, pješačku zonu – DOLAChill. Posebnu su pažnju posvetili potrebama učenika i studenata koji svakodnevno koriste prostor ulice te predložili sustavnu reorganizaciju prometa i javnih sadržaja.

Čvorišta mikromobilnosti kao točke zelene tehnologije i održive mobilnosti – nagrađeni tim

Andrej Čulić, Ana Ristić, Silvija Blagojević, Adnan Malićević i Tarik Čorbo osmislili su prijedlog za razvoj urbane mikromobilnosti kroz identifikaciju ključnih čvorišta koja objedinjuju biciklistički promet, punionice za e-vozila i tehnološka rješenja. Rješenje uključuje urbanu opremu, sustav informiranja i povezanost s drugim vrstama prijevoza.

AquaMobil – pomorski prijevoz

Karla Laginja, Nejla Buljina, Mihajlo Đorđević, Matea Radnić i Ajla Ahmetović predložili su sustav održivog pomorskog javnog prijevoza kao alternativu automobilima. Prijedlog rješenja uključuje razvoj četiri linije te prijedlog električne flote s ciljem postizanja nulte emisije CO₂ do 2050. godine uz slogan „Sea more, strees less.“

Polaznici će imati priliku predstaviti rješenja široj javnosti i tijekom Europskog tjedna mobilnosti 2025.

Okrugli stol

Namjera ovog okruglog stola bila je potaknuti refleksiju o ulozi mladih u stvarnim promjenama, premostiti jaz između studentskih ideja i njihove praktične implementacije te identificirati preporuke za buduće angažmane, suradnju i podršku mladim inovatorima.

  1. Planiranje kao zajednička odgovornost, a ne izolirani zadatak struke

Gordana Lalić, direktorica Parentiuma d.o.o., stručnjakinja za energetsko planiranje i klimatsku politiku s višegodišnjim iskustvom u javnoj upravi te europska ambasadorica za klimatski pakt, istaknula je da prostorno planiranje danas često djeluje reaktivno – „ispravljamo greške“ umjesto da planiramo proaktivno. Ukazala je na potrebu stalne edukacije zaposlenika u javnoj upravi, kao i potrebe za timskim, međusektorskim i zdravlju-orijentiranim planiranjem.

“U tom procesu, mladi su ključni akteri jer donose nove vrijednosti: empatiju, digitalne alate, inovativne metode i otvorenost prema zajednici.”

Praksa iz Poreča pokazala je kako uključivanje građana kroz aktivnosti poput Living Streets uvelike povećava kvalitetu rješenja i društveno prihvaćanje promjena.

  1. Akademska zajednica kao inkubator multidisciplinarne suradnje

Luka Vidan, stručni suradnik na zavodu za Gradski promet pri Fakultetu prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu iznio je primjere interdisciplinarne suradnje na Fakultetu prometnih znanosti tijekom natjecanja Transportikum i tijekom rada na razvoju pojedinih planova održive urbane mobilnosti. Istaknuo je da angažman u projektima i neformalnim aktivnostima kao što je ljetna škola razvijaju upravo one vještine koje tržište rada traži – komunikaciju, analizu, empatiju i inovaciju.

3. Neformalno obrazovanje mijenja perspektivu – osobno i profesionalno

Neven Zenko, ovogodišnji počasni mentor, dio prošlogodišnjeg pobjedničkog tima, student sociologije pri Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu opisao je vlastitu transformaciju – od studenta bez jasnog profesionalnog fokusa do mladog stručnjaka koji razumije procese urbanog planiranja i zna gdje može doprinijeti. Ljetna škola za njega je bila konkretan primjer kako iz ideje nastaje rješenje – uz pomoć timskog rada, razmjene znanja i mentorske podrške

„Mladi inovatori nisu samo oni s firmom i financiranjem – to su svi koji žele naučiti, surađivati i mijenjati.“

Panelisti su istaknuli kako je važno:

  • Uključiti mlade u faze planiranja, ne samo u edukativne aktivnosti.
  • Financirati male akcije i testiranja studentskih rješenja.
  • Razvijati vještine kroz timski rad, mentorsku podršku i multidisciplinarne zadatke.
  • Prepoznati i vrednovati neformalno učenje kao stvarnu komponentu stručnog razvoja.

Ovaj okrugli stol nije bio tek završna aktivnost ljetne škole, već poziv na dugoročno povezivanje i djelovanje: mladi ne trebaju čekati promjene – oni ih mogu voditi. Ali trebaju partnerstvo, povjerenje i sustav koji ih vidi ne samo kao učenike, već kao urbane inovatore.

 

Galeriju fotografija pogledajte OVDJE.

Više o ljetnoj školi provjerite OVDJE.

Novi List pisao je o ovom događanju. Članak potražite OVDJE.

 

Ljetna škola je dio aktivnosti projekta RESPONSIBLE EDUCATED AGILE LEADING RIS koji financira EIT Urban Mobility, inicijativa Europskog instituta za inovacije i tehnologiju (EIT), tijela Europske unije i projekta CLIMove koji financira Europska klimatska inicijativa, njemačko Ministarstvo gospodarstva i klimatskih promjena (BMWK). 

Pin It on Pinterest

Share This