Promjene navika su neizostavne na putu prema boljoj održivoj mobilnosti – primjeri s webinara
Treći i posljednji ovogodišnji tematski webinar u organizaiciji ODRAZ-a, Tajništva mreže CIVINET Slovenija-Hrvatska-JIE održan je 13. prosinca 2022. Više od 50 sudionika ovaj je put slušalo o temi promjene ponašanja i navika u kontekstu urbane mobilnosti. Webinar je obuhvatio tematska izlaganja o provedenim mjerama mobilnosti koje su utjecale na promjenu ljudskog ponašanja.
Na temelju nekoliko inspirativnih primjera iz EU-a i CIVITAS-ovih te hrvatskih i slovenskih gradova sudionici su imali prilike razmijeniti iskustva i primjere dobre prakse o ovoj vrlo važnoj temi kada govorimo o poboljšanju kvalitete života u gradovima. Webinar je vodila Magdalena Makar iz ODRAZ-a koja je sve prisutne upoznala s temom webinara.
Zanimanje sudionika za temu potaknuto je odgovaranjem na nekoliko pitanja uz pomoć alata sli.do. Sudionici su svoju održivost u mobilnosti ocijenili vrlo dobrom, a čak 61 % ih je izrazilo kako je taj dan pješačilo prilikom obavljanja svakodnevnih aktivnosti. Ono što sudionike najviše smeta u svakodnevnom prometu su prometne gužve i utjecaj prometa na zdravlje. Uz zagađenje zraka i zagađenje bukom te prometne nesreće, to su negativni utjecaji automobilizacije, i dalje prisutnog uzlaznog trenda, u urbanim sredinama.
Kako bismo dostigli ciljeve klimatske neutralnosti EU-a i smanjili emisije stakleničkih plinova u sektoru prometa, nužno je promijeniti naše navike i ponašanje u svakodnevnom kretanju, posebice za kraće udaljenosti. Dobra prometna i prostorna rješenja usmjerena na ljude, a ne na automobile, što uključuje pouzdan i udoban javni prijevoz te adekvatnu pješačku i biciklističku infrastrukturu, iznimno su poticajna. Pregled konkretnih aktivnosti koje poduzimaju pojedini gradovi uslijedio je u nastavku webinara.
Nina Mia Čikeš iz Grada Zagreba govorila je o ulozi ulične umjetnosti u mobilnosti i proširenju pješačkih zona u Zagrebu. Grad Zagreb se uz još nekoliko europskih gradova priključio inicijativi Asphalt Art koja uključuje oslikavanje ulica i dijela prometne infrastrukture s ciljem poboljšanja sigurnosti na ulicama i revitalizacije javnog prostora.
Fred Dotter iz belgijske organizacije Mobiel 21 smatra kako su poruke snažne poput infrastrukture. Za prijelaz na održivi način kretanja potrebna je kombinacija infrastrukturnih mjera te informativnih kampanja i kontinuirane edukacije građana. Upravo je Inicijativa CIVITAS koju je predstavio jedna od vodećih programa koji posljednjih 20 godina Europskoj komisiji i gradovima pomaže u postizanju ciljeve održive mobilnosti i prometa. Novi trendovi upućuju kako su ljudi više motivirani na promjene ako postoji mogućnost nagrade i, naravno, kada su uključeni u donošenje odluka. Naposljetku je naglasio kako je u postizanju promjena u mobilnosti važno održati ljude informiranima, zainteresiranima, uključenima i inspiriranima jer su oni sami u konačnici dio mobilnosti.
Susjedna Slovenija ima vrlo bogato iskustvo u provedbi projekata iz područja održive mobilnosti, a na webinaru je bila prilika upoznati se s konkretnim mjerama i aktivnostima koje su provedene u Ljutomeru i Velenju. U oba slučaja, uključivanje građana u ove promjene bio je neizostavni dio procesa.
Mojca Balant iz Urbanističkog instituta Republike Slovenije predstavila je kako su učinici mjera SUMP-a utjecali na redizajn ulica na području jedne četvrti u Ljutomeru. Razdoblje praćenja i procjene utjecaja mjera nakon implementacije je proteklih šest godina. Mjere u ljutomerskoj četvrti rezultirale su povećanjem udjela pješaka za 14 % i biciklista za 8 % te poboljšale kvalitetu života građana za 13 %. Usto, prosječna brzina u toj četvrti također se smanjila kao i broj automobila. Jedan od važnijih zaključaka prezentacije ovoga primjera je da mjere koje se provode na mikro razini imaju koristi od SUMP metodologije.
Nela Halilović iz Instituta za politike prostora je na primjeru Rudarske ulice u Velenju predstavila privremene mjere regulacije prometa. U cijeli proces bili su uključeni građani što je istovremeno poželjno i izazovno. Međutim, malim koracima i jasnim ciljem moguće je učiniti puno. Istaknuta je jasna metodologija i cilj pretvaranja ulice za automobile u ulicu za ljude na dva tjedna. Proces je započeo analizom trenutnog stanja u ulici te su predložene mjere za smirivanje prometa i regeneraciju ulice te rješavanje pitanja parkinga.
U raspravi je istaknuto kako je u periodu tranzicije vrlo važno uključiti i stručnjake u komunikaciju s građanima kako bi mogli razjasniti sve nedoumice. Promjene su, naravno, moguće uz ustrajnost u provedbi i jasnu komunikaciju. Pokazuje to i primjer Ljubljane u kojoj nakon 15 godina rada na unaprjeđenju urbane mobilnosti još uvijek nije sve savršeno, ali promjene su vidljive i značajne.
Savjet izlagača je da provoditelji mjera vjeruju u promjenu i da se okruže dobrim timom ljudi i stručnjaka koji podupiru ideju i cilj. U tom slučaju uspjeh neće izostati. Rezultati nisu vidljivi preko noći jer je u pitanju proces koji uključuje više dionika. Pojedine su promjene vidljive za 10 do 15 godina, stoga je potrebno strpljivo pristupiti rješavanju pitanja urbane mobilnosti i razložiti mjere na manje korake.
Građane koji su krajnji korisnici novih mjera i koji trebaju promijeniti vlastite navike za opću dobrobit neprestano treba inspirirati i motivirati te uključiti u proces planiranja. Pritom je naglasak na kvalitetnoj obostranoj komunikaciji i suradnji. U procesu transformacije naglašavaju se također dosljednost i kontinuitet provođenja mjera koji dugoročno pridonose njihovu prihvaćanju i poboljšanju urbane mobilnosti.
Za sve koji su propustili, snimka webinara je dostupna na ODRAZ-ovom YT kanalu.
Zahvaljujemo svima na sudjelovanju!
Webinar je organiziran kao dio aktivnosti projekta CLIMASUM. Ovaj projekt dio je Europske klimatske inicijative (EUKI) njemačkog Ministarstva gospodarstva i klimatskih promjena (BMWK).
#CLIMASUM #climatemitigation #urbanmobility #behaviouralchange #webinar