Ljetna škola za mlade: Interdisciplinarni timovi mladih kreirali izvrsna prometno-prostorna rješenja u Šibeniku

U interdisciplinarnoj atmosferi rada kreiraju se doista odlična rješenja što su i ovaj put, u sklopu ljetne škole, dokazali mladi sudionici, studenti arhitekture, građevine, prometa, geografije, strojarstva i informatičkog dizajna. Ljetna škola naziva „STEM pristup za gradove budućnosti“ odvijala se u Šibeniku, na kampusu Tvrđave sv. Ivana, od 18. do 22. srpnja 2022. godine. Posljednji dan škole održao se Dan otvorenih vrata na kojem su mladi predstavili svoja idejna rješenja prometno-prostornih problema u Šibeniku. Ukupno je njih 25, uz pomoć mentora, analiziralo, stvaralo i usavršavalo rješenja za pet izabranih tema s područja Šibenika.

Cilj ljetne škole               

Pružiti mladima mogućnost učenja o planiranju prostora u urbanim sredinama i praktičnog rada na konkretnim problemima izvan nastave što je, prema polaznicima, uspješno ostvareno.

planiranje gradova budućnosti

Pošto su se svi sudionici okupili u kampusu i okrijepili od putovanja u uvjetima pravog ljetnog dana, započeli smo ljetnu školu uvodnim predavanjima o modelu superblokova, biciklističkoj infrastrukturi, biciklističkom prometu i cikloturizmu te o pristupu definiranju problematike u izradi prometnih rješenja u javnom prijevozu. Preostalo je još predstaviti teme i formirati interdisciplinarne timove kako bi prvi dan škole uspješno završio. 

Teme za koje su se studenti opredijelili:

  1. Inovativno upravljanje gradskim prometom na području stare gradske jezgre i obale
  2. Doprinos razvoja EuroVelo rute održivoj mobilnosti grada Šibenika
  3. Integracija svih vrsta javnog prijevoza Grada Šibenika na jedinstvenu lokaciju
  4. Revitalizacija i prenamjena Opće bolnice Šibenik
  5. Klimatska otpornost i aktivna mobilnost.

Kvalitetna istraživanja uključuju izlazak na teren i svjedočenje konkretnim situacijama u egzaktnom trenutku što pridonosi potpunosti analize, prvog dijela istraživanja, lakšem odabiru metodologije te, naposljetku, kvaliteti zaključaka istraživanja. Obilazak pilot lokacija drugog dana ljetne škole započeli smo podno Tvrđave sv. Ivana, a potom smo nastavili do Tvrđave sv. Mihovila i, usput, kod vatrogasnog doma pričali o planiranim projektu njegova izmještanja. Šetnjom kroz staru gradsku jezgru došli smo do Poljane i pričali o integriranom prijevozu putnika na području Šibenika te novim mogućnostima koje otvara podzemna garaža. Spustili smo se do rive, koju se također planira urediti, svjedočili nepropisnom parkiranju i prometnoj kaotičnosti te nastavili prema autobusnom, a potom i željezničkom kolodvoru. Obilazak je završio kod Opće bolnice Šibenik. Razgled grada vodio je Darijo Šego, pročelnik Prediplomskog stručnog studija Promet Veleučilišta u Šibeniku. Nakon prikupljenih potrebnih podataka i direktnog uvida u stanje u prostoru, studenti su prionuli analizi i radu u grupama.

Treći dan počeo je predavanjima o specijalističkom studiju Gradski promet na Fakultetu prometnih znanosti i Nacionalnom planu razvoja biciklističkog prometa u Republici Hrvatskoj. Uslijedio je nastavak rada u grupama, a potom posjet primjeru dobre prakse revitalizacije javnog prostora, odnosno Tvrđavi sv. Nikole.

Četvrtak je bio dan za dovršavanje prezentacija, brušenje ideja i usavršavanje rješenja. Dan je počeo prezentacijom o primjeni vodika u urbanom transportu, a potom se nastavilo s radom u grupama i pripremama za izlaganja na konferenciji “Prometno-prostorna rješenja za gradove budućnosti” koja se održala u petak 22. srpnja u sklopu Dana otvorenih vrata.

Uz puno uloženog truda i znanja, motivacije te uz savjete mentora, kreirana su rješenja kojima su bili zadovoljni svi prisutni na izlaganju, ali najbitnije – rješenjima su bili zadovoljni i sami studenti. Stečeno je novo iskustvo rada na konkretnim primjerima i rada u interdisciplinarnom timu. Tijekom cijele ljetne škole, a tako i prilikom kreiranja rješenja, naglašavala se potreba uključivanja građana u promjene u gradu kako bi mjere bile optimalne i prihvaćene. Također, izdvojene su dobrobiti ovih rješenja za grad Šibenik koje su studenti sami prepoznali:

  • poboljšana kvaliteta života Šibenčana i njihovih gostiju
  • grad postaje mjesto za čovjeka 
  • poticanje uporabe javnog gradskog prijevoza
  • smanjenje emisije štetnih plinova
  • povećana sigurnost svih građana i korisnika prometnog sustava
  • financijski prosperitet gospodarskih djelatnosti
  • povećanje aktivnosti stanovništva
  • poboljšana iskustva putovanja
  • demografska revitalizacija
  • smanjenje sezonalnosti
  • međusektorska suradnja.

Uvidom u prezentacije studenata može se prosuditi o ostalim pozitivnim promjenama koje ovakva i slična rješenja donose na području Šibenika.

Ljetnu školu organizirao je ODRAZ u suradnji s DOOR-om, Fakultetom prometnih znanosti i Fakultetom strojarstva i brodogradnje. Ljetna škola dio je aktivnosti projekta Urban STEM koji sufinancira Europska unija iz Europskog socijalnog fonda. Projekt sufinancira Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske.

Više o projektu Urban STEM pogledajte OVDJE.
Galerija fotografija dostupna je OVDJE.

Pin It on Pinterest

Share This