28.10.19

Studijsko putovanje u Švicarsku

U sklopu projekta "Održiva sigurnost nemotoriziranog prometa u urbanim sredinama" za grupu od 26 sudionika, koju čine prometni stručnjaci, predstavnici gradova, relevantnih ministarstava i fakulteta te partnerskih organizacija, od 16. do 19. listopada 2019. organizirali smo studijski posjet Švicarskoj s ciljem upoznavanja primjera projekata nemotoriziranog prometa i sigurnosti u prometu te razmjene dobre prakse.

Projekt financiran iz Švicarsko-hrvatskog programa suradnje provodimo u suradnji s udrugom Sindikat biciklista, Fakultetom prometnih znanosti i švicarskim partnerom Pro Velo.Bogat trodnevni program sastojao se od brojnih zanimljivih prezentacija i terenskih obilazaka na temu aktivne mobilnosti, nemotoriziranog prometa i sigurnosti u prometu.

U Bernu, glavnom gradu Švicarske, dočekala nas je Anita Wenger iz partnerske organizacije Pro Velo Schweiz, koja je čitavo vrijeme brinula da naša velika studijska grupa stigne na vrijeme na odredište.

Prvi dan putovanja, posjetili smo različite lokacije u Bernu, gdje su nam predstavnici Ureda za izgradnju, promet i energetiku Kantona Bern Erik Gorrengourt i Nicolas Hofer prezentirali svoje kantonalne projekte. Drugi dan putovanja, u prostoru Ureda za promet Grada Berna, Lukas Stadtherr predstavio je  organizaciju SwitzerlandMobility, nacionalnu mrežu za nemotorizirani promet, rekreaciju i turizam. U okviru ove mreže, SwitzerlandMobility također je zadužen i za koordinaciju suradnje između pružatelja usluga javnog i privatnog sektora.

s8

U jednoj od najimpresivnijih prezentacija u sklopu programa, Lukas Stadtherr predstavio je razvoj svoje organizacije osnovane 1989. godine, kao i bogate turističke promidžbe, koja između ostalog obuhvaća 2.340 km cikloturističkih ruta diljem zemlje. Sudionicima studijskog putovanja je poručio kako je za uspjeh važno komunicirati jednostavne poruke te ići korak po korak. Model dobre prakse uspostavljen na jednom kantonu prenijeli su na sve ostale kantone, kojih u Švicarskoj ima 26, neki od njih su veliki, a neki jako mali.

Nakon Berna posjetili smo 109  km udaljen Lausanne, smješten na obali Ženevskog jezera, u koji smo brzom željeznicom stigli za sat vremena. Lausanne  je glavni i najveći grad kantona Vaud u Romandyju. U Lausanneu  nas je dočekao predstavnik Uprave za ceste i mobilnost Grada Laussannea Stephane Bolognini, koji nam je u terenskom obilasku grada predstavio biciklističku politiku grada te aktualne i buduće projekte koje grad provodi i koje planira u sljedećih 10 godina.

s4

Nakon obilaska grada, metroom smo otišli u Sveučilište u Lausanni, gdje nam je prof. Patrick Rerat s Instituta za geografiju i održivost predstavio rezultate istraživanja studije o korištenju bicikla u Švicarskoj.Treći dan našeg putovanja, ponovo smo se vratili u Ured za promet Grada Berna gdje nas je Michael Liebi upoznao s inicijativama razvoja biciklističkog prometa i naporima grada da postane glavni biciklistički grad u Švicarskoj. Jedan od gradova koji im je inspiracija u tome je i susjedna Ljubljana.Tom nam se prilikom obratila i Suzanne Zumstein iz Švicarske agencije za razvoj i suradnju, odjela zaduženog za suradnju s Hrvatskom i Mađarskom.

Nakon prezentacijskog dijela programa, za sve sudionike organiziran je i terenski obilazak grada javnim e-biciklima PubliBike, u čemu smo posebno uživali, a u tome nije omela niti lagana kišica koja je cijelo vrijeme padala.

s5

Popodne smo vlakom otišli  u gradić Ittigen pored Berna, u ured Federalnih cesta Švicarske (FEDRO), gdje smo upoznati s nizom projekata aktivne mobilnosti, uspješnih biciklističkih inicijativa i biciklističkom legislativom (Federal Bicycle Law) koja je upravo u izradi.

Tom nam je prilikom predstavnik Sektora za cestovni promet, informacijske sustave i analitiku u Federalnim cestama Švicarske (FEDRO) Gerhard Schuwerk predstavio analizu podataka o sigurnosti prometa na cestama u Švicarskoj s posebnim naglaskom na mogućnosti razvoja nemotoriziranog prometa.

Za kraj našeg bogatog programa organiziran je prijem u rezidenciji Veleposlanstva RH u Švicarskoj koja se nalazi u malom pitoresknom gradiću Muriju pored Berna. U rezidenciji su nas srdačno dočekali dr. sc. Andrea Bekić, izvanredna i opunomoćena veleposlanica i prvi tajnik Tomislav Tudić. Govoru dobrodošlice pridružili su se i švicarski kolege - pročelnik Ureda za promet Grada Berna Karl Vogel, te Flavia Wasserfallen iz Pro Velo Bern. Direktorica ODRAZ-a Lidija Pavić-Rogošić zahvalila je veleposlanici, Gradu Bernu, Švicarskoj agenciji za međunarodnu pomoć i našem partneru Pro Velo na izvrsnom gostoprimstvu.

s6

Na kraju valja spomenuti kako i Bern i Laussane imaju odlično organiziran javni prijevoz, koji uključuje tramvaje, trolejbuse i gradsku željeznicu (metro)  te od 90-ih godina prošlog stoljeća sustavno rade na razvoju infrastrukture za nemotorizirani promet.

Svi prezenteri su tijekom svojih izlaganja nekoliko puta istaknuli kako je Švicarska zemlja s tri razine vlasti (općinska, kantonalna i federalna), tri naroda i tri službena jezika. Unatoč tome, o svemu se zajedno dogovaraju. Iako im to ponekad stvara poteškoće, kako smo se i sami uvjerili, u Švicarskoj sve institucije odlično rade svoj posao i sve funkcionira - kao švicarski sat.

* O projektu "Održiva sigurnost nemotoriziranog prometa u urbanim sredinama" više pročitajte OVDJE.

 
SigurnoNaVlastitiPogon