11.04.17

Planovi održive urbane mobilnosti ulaze u zrelu fazu - izvještaj s 4. Europske konferencije o planovima održive urbane mobilnosti

Konferencija održana 29. i 30. ožujka 2017. u Dubrovniku okupila je preko 400 predstavnika gradova, istraživača i savjetnika te raznih stručnih i nevladinih organizacija u području prometa i mobilnosti, predstavnike Europske komisije i vladinih organizacija. Na konferenciji su sudjelovale i predstavnice ODRAZ-a, ispred Tajništva mreže za održivu mobilnost CIVINET Slovenija-Hrvatska-JIE.

Konferenciju je organizirao Grad Dubrovnik, uz podršku organizacija Mobiel 21, FGM Amor i Europske platforme za održivu mobilnost (ELTIS) te pod pokroviteljstvom Europske komisije.

Konferenciji je prisustvovalo i nekoliko predstavnika gradova i organizacija uključenih u mrežu CIVINET Slovenija-Hrvatska-JIE. ODRAZ je u ime Tajništva predstavio Mrežu na posebnom štandu u sklopu Sajma izlagača.

Grad Dubrovnik za domaćina konferencije nije izabran samo zbog svojih turističkih atrakcija, već i zato što ovaj grad, koji se za vrijeme glavne turističke sezone guši u gužvi i nedostatku parkirališnih mjesta, priprema svoj prvi Plan održive urbane mobilnosti.

Upravljanje mobilnošću u turističkim gradovima bila je jedna od brojnih tema ove živahne konferencije, koja je bila usmjerena na četiri glavna tematska područja:

  • Istražiti povezanost između planiranja mobilnosti, prostornog planiranja i urbanog dizajna
  • Naučiti o mogućim izvorima podrške koji nisu sadržani u gradskim SUMP-ovima
  • Istražiti područja ključnih političkih interesa, uključujući prijevoz roba, parkiranje, sigurnost i IT rješenja
  • Upoznati se s najnovijim alatima i metodama u području planiranja prometa i mobilnosti

Na otvaranju konferencije uvodne govore održali su Andrea Novaković iz Razvojne agencije Grada Dubrovnika, pomoćnik ministra Josip Bilaver iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture RH, Maja Bakran Marcich iz Europske komisije, zamjenica direktora Opće uprave za mobilnost i promet, Marianne Thys iz Regije glavnoga grada Bruxellesa i Teije Gorris iz Europske platforme za planove održive urbane mobilnosti. Moderator događanja bio je Karl Heinz Posch iz neprofitne organizacije za istraživanje u području mobilnosti FMG AMOR iz Graza.

Otvarajući konferenciju, Maja Bakran Marcich je rekla: "Gradovi su suočeni s ozbiljnim izazovima: kao što su prometom uzrokovane emisije koje štetno utječu na zdravlje i klimu, buka, zagušenje te pitanja sigurnosti cestovnog prometa". Smatra kako će povećan broj Planova održive urbane mobilnosti odigrati važnu ulogu u ublažavanju tih izazova. Iako je Europska komisija dala okvir, to se neće dogoditi bez gradova, oni su ti koji su motori promjene.

Prvog dana konferencije, sudionici paralelnih sesija prijepodnevnog dijela programa mogli su saznati više o tome kako omogućiti još veće prisvajanje javnog prostora u gradovima za aktivnosti koje nisu isključivo namijenjene za prijevoz i parking, kako osigurati međusobnu potporu između SUMP-ova, lokalnih energetskih koncepata i lokalnih energetskih strategija, kako koristiti pokazatelje SUMP-ova za dizajn usmjerenih na rezultate te kako poboljšati ekonomsku učinkovitost gradova, unatoč ograničenjima individualnog automobilskog prometa ili zbog njih.

Osim spomenute teme upravljanja prometom u gradovima s velikim brojem turista, na posljepodnevnim paralelnim sesijama, održana je rasprava na kojoj su predstavljeni nacionalni programi za podršku razvoja i provedbe SUMP-ova, na kojoj je sudjelovala i Polona Demšar Mitrovič iz slovenskog Ministarstva infrastrukture, koja je predstavila slovenski nacionalni SUMP. Razgovaralo se i o temi dostave roba i SUMP-u te na koji način pronaći i provesti mjere koje ne koštaju puno, a imaju značajan pozitivan utjecaj na kvalitetu života u gradovima.

Na kraju prvog dana konferencije održan je i Sajam izlagača, na kojem je više od 15 europskih projekata i inicijativa promoviralo svoj štand, između ostalog, i mreža CIVINET Slovenija Hrvatska-JIE.

Drugi dan konferencije započeo je inspirativnom prezentacijom mjera koje na području održive mobilnosti provode u Gradu Parizu. Mjere je predstavio zamjenik gradonačelnice Grada Pariza, Christophe Najdovski, biviši okolišni i biciklistički aktivist. Nakon toga predstavljeni su rezultati procjene potreba korisnika diljem Europe u odnosu na planirane alate i treninge. Rezultate su predstavili Peter Staelens iz EUROCITIES-a i Aljaž Plevnik iz Urbanističkog instituta Republike Slovenije, člana CIVINET-a.

Slijedile su paralelne sesije na kojima se raspravljalo o tome kako SUMP-ovi mogu doprinijeti boljem urbanom okolišu, javnom zdravlju i kvaliteti života u gradovima, kako SUMP integrirati u sustav upravljanja parkingom, što možemo naučiti iz raznih lokalnih strategijskih pristupa u razvoju SUMP-ova te koju ulogu SUMP ima u suočavanju s izazovima suburbanizacije i ruralnih prostora.

U popodnevnim satima, uz paralelne tematske sesije tijekom kojih su sudionici raspravljali o tome kako SUMP-ovi mogu pridonijeti revitalizaciji napuštenih područja u gradovima, upotrebi IT riješenja u održivoj mobilnosti, pristupačnosti i integraciji za osobe sa smanjenom pokretljivošću te ideji pametnih gradova, u organizaciji Europske komisije održan je okrugli stol za političke predstavnike.

Tijekom konferencije, publika je imala priliku interaktivnim glasanjem putem pametnih telefona i aplikacije menti.com odgovarati na pitanja organizatora u stvarnom vremenu i ocijeniti kvalitetu održanih prezentacija.

Konferencija je završila plenarnom sjednicom koju je zaključio Matej Zakrajšek, voditelj Kabineta europske povjerenice za promet Violete Bulc. On je predstavio napore Europske komisije u području prometne politike i održive mobilnosti u gradovima te istaknuo kako će Komisija nastaviti podržavati razvoj SUMP-ova i prijenos dobre prakse u području održivog prometa i mobilnosti među europskim gradovima.

Konferencija je pokazala veliki napredak poboljšanja kvalitete života u gradovima koji su ozbiljno krenuli s primjenom SUMP-ova u kombinaciji s drugim konceptima i alatima za smanjenje emisija ugljičnog dioksida, emisija onečišćenja zraka, povećano korištenje obnovljivih izvora energije, korištenje informacijske tehnologije za poboljšanje komunikacijskih i drugih usluga te održivo oblikovanje urbanog okoliša koje je prilagođeno ljudima.

S druge strane, na konferenciji se također pokazalo kako mjere koje se provode u gradovima nisu jednako učinkovite u ruralnim područjima te da je za cjelovito rješavanje izazova u području prometa i mobilnosti u gradovima potrebno izraditi SUMP na razini funkcionalnih regija. Također je očito kako se problem neravnomjernog i neodrživog urbanog razvoja, zbog kojih na rubnim djelovima EU-a sve više ljudi napušta selo, ne može riješti isključivo organiziranjem prometa i mobilnosti.

Na kraju, u svijetu u kojem se globalna ekonomija temelji na prometnim tokovima koji ne uzimaju u obzir velike i razorne vanjske socijalne i ekološke troškove, od Planova održive urbane mobilnosti nemoguće je očekivati kako će biti čarobni štapić kojim će se riješiti kontradikcije slabo regulirane globalne akumulacije kapitala.

Izvještaj pripremio: Andrej Klemenc, Občina Borovnica, CIVINET Slovenija-Hrvatska-JIE i Slovenska kolesarska mreža / prilagodila Ksenija Vidović Vorberger, ODRAZ-Tajništvo mreže CIVINET SloHrJIE


Organizacija konferencije je financirana iz projekta PROSPERITY (program Obzor 2020.), u kojem je Grad Dubrovnik partner, a Dubrovačka razvojna agencija DURA ispred Grada zadužena za njegovu implementaciju. Sljedeća 5. konferencija u sklopu projekta održat će se na Cipru 2018. godine.

Fotogaleriju s događanja pogledajte OVDJE.
Sve prezentacije s konferencije dostupne su OVDJE.

Više o mreži CIVINET > http://civinet-slohr.eu

 
održiva mobilnost